Mene sisältöön

Navigaatio

Tiesitkö? faktaa Tankarista

1. Tankarin majakkasaaren sijainti
Tankarin majakkasaari sijaitsee 15 km Kokkolan satamasta luoteeseen. Tämä maankohoamisen seurauksena, joka on voimakkainta juuri Kokkolan alueella, merestä noussut kalliosaari tunnettiin 1500-luvulla nimellä Klippan (suom. kallio).


2. Tankar aikaisemmin Tankokari
Perimätiedon mukaan Tankar nimi on johdettu nimestä Tankokari. Tämä nimi on juontanut juuresta saarella olleesta kivikummelista, jonka huipulla on sijainnut pitkä tanko ja jonka päähän oli kiinnitetty tynnyri.


3. Vanha perinne toi onnea
Jokainen joka saareen ensimmäisen kerran astuu jalallaan, tulee suunnistaa kohti kivikummelia ja kantaa rannasta saakka mukanaan niin suuri kivi kuin mahdollista - mitä suurempi kivi, sitä suurempi onni kohtaa. Tämä kivi tuli viedä kivikummeliin tuhansien muiden kivien seuraksi. Tästä perinteestä on nykyään luovuttu suojellaksemme rantaviivaa.


4. Tankarin valo luo turvaa
Tankarin majakka on edelleen yksi Suomen valovoimaisimmista majakoista. Sen valo on 27,5 metrin korkeudessa ja antaa valokantaman aina 27,5 meripeninkulmaan saakka. Majakan valona toiminut petroolipoltin syttyi ensimmäisen kerran 15.10.1889.


5. Luotsien muistomerkki  
Aikoinaan Suomen ollessa vielä venäläisten vallan alla v. 1912, silloinen Tankarin luotsiaseman henkilöstö erosi palveluksesta vastalauseena Suomen luotsilaitoksen venäläistämiselle. Eronneiden luotsien kunniaksi kiinnitettiin luotsiaseman viereiseen isoon kiveen muistotaulu, johon on kirjoitettu eronneiden luotsien nimet sekä lause "Muistomerkki niille luotseille, jotka eivät alistuneet ryssän sortoon".


6. Tankarin majakan suunnittelija 
Tankarin majakka on tehty suurista Saksassa valmistetuista rautalevyistä, jotka toimitettiin saarelle. Levyt niitattiin toisiinsa ja "onttoon" sisukseen rakennettiin 122 askelman kierreportaikko. Majakan on suunnitellut pariisilainen suunnittelutoimisto F.Barbier ja valolaitteen suunnittelijana toimi pariisilainen Henry Lepaute.


7. Satamajärjestys ja Karikokous
Tankarin ensimmäinen satamajärjestys hyväksyttiin vuonna 1726. Tuolloin kalastajayhdyskunta oli kasvanut niin suureksi, että oli tarpeellista luoda säännöt keskinäistä kanssakäymistä varten. Satamajärjestyksessä annettiin määräyksiä mm. satamavoudista ja satamaoikeuden jäsenistä, sapattirauhan rikkomisesta, kiroamisesta ja toisten kalastusvälineiden rikkomisesta. Myös varkauden, haukkumasanojen, tappelun, pelaamisen ja juopumisen varalta oli omat säännöt. Voimassa oleva ohjeellinen satamajärjestys on vuodelta 1983 ja se on säädetty etupäässä tarkoituksena suojella erästä Kokkolan arvokkainta kulttuuriympäristöä ja luonnonaluetta. Otteita satamajärjestyksestä voit lukea täältä.

Tankarin saari jakautuu omistuksellisesti kahteen osaan: pohjoispuolta hallinnoi valtion merenkulkulaitos, eteläosaa Kokkolan kaupunki. Kaupungin omistuksessa olevaa aluetta hallinnoidaan vielä tänäänkin vanhan pohjalaisen kylän itsehallinnon mukaisesti. Kylänvanhinta vastaa satamavouti, joka yhdessä raadin jäsenten kanssa huolehtii järjestyksenpidosta saarella. Vuosittain heinäkuun viimeisenä viikonloppuna kokoontuu karikokous, joka on avoin kaikille kiinnostuneille. Karikokouksessa valitaan eri toimitsijoista koostuva raati, eli karitoimikunta.


8. Saaren historiaa

Lue lisää Tankarin saaren historiasta täältä.


Merestä noussut saari


Tankarin kivikummeli

Tankarin majakan valolaite, suun. Henry Lepaute

Muistolaatan paljastus v. 1912

Tankarin majakan tekninen piirros
Tekstisi tulee tähän.
matkailu

Sivun alkuun