Olet tässä

Kaupunki on mukana Vastuullinen kesäduuni 2016 – kampanjassa

21.4.2016

Kaupunki on mukana valtakunnallisessa Vastuullinen kesäduuni 2016 -kampanjassa. Kampanjan tarkoituksena on haastaa työnantajat tarjoamaan 14-29-vuotiaille nuorille enemmän ja laadukkaampia kesätyöpaikkoja. Tällä hetkellä kampanjassa on mukana jo 318 työantajaa.

Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan osallistuvat työnantajat sitoutuvat kuuteen hyvän kesätyön periaatteiseen. Periaatteet liittyvät rekrytointiprosessista tiedottamiseen, nuoren taitoja vastaavan, sopivan haasteellisen työn tarjoamiseen, perehdytykseen, tasapuoliseen kohteluun, kohtuulliseen palkkaan sekä kirjallisen työsopimuksen ja – todistuksen laatimiseen.

Kaupunki on ollut mukana kampanjassa jo useampana vuonna ja on sitoutunut hyvän kesätyön periaatteiden noudattamiseen. Perehdyttämiseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Työtehtävässä ja –pisteessä tapahtuvan perehdyttämisen ja ohjaamisen lisäksi kesätyöntekijöille on vuosittain kesäkuun alussa järjestetty yhteinen palvelussuhdeinfo. Tänä vuonna yhteinen info järjestetään 6.6.

Palkkatasoa on tarkistettu

Kaupungin kesätyöntekijöiden palkkatasoa on tänä vuonna tarkistettu. Yleinen kesätyön palkkataso määräytyy samalla tapaa kuin muutkin palkat työmarkkinoilla. Kaupunki tunnistaa tämän kilpailuasetelman ja sen merkityksen osana työnantajaimagoa.

Kaupungin kesätyö on joko kuukauden jakso alan normaalilla päivätyöajalla tai 3 viikon jakso 85 prosentin päivätyöajalla. Kuukauden jaksolla palkka on lomakorvaukset huomioiden hieman yli 1100 euroa. Tämä koskee niitä nuoria, jotka suorittavat alan tutkintoa. Koululaiset ja ylioppilaat työskentelevät 3 viikon jakson ja työpäivän kesto on 85 prosenttia, mistä johtuen kesäansio jää hieman pienemmäksi. Ansiotaso on silloin lomaraha – ja lomakorvaus huomioituna noin 675 euroa.

Kesätyökisasta uusia ideoita

Mielekkään kesätyön periaatteesta kumpusi tänä vuonna ajatus kesätyökisasta, joka tarjosi perinteisempien työtehtävien ohella nuorille mahdollisuuden ideoida kesätyön sisältöjä. Kesätyökisan kautta saatiin nuorilta uusia ideoita, jotka myös tuovat erityistä lisäarvoa kaupungille työnantajana. Kesätyöntekijöiden mukana on hyvä mahdollisuus saada uusia näkemyksiä työpaikoille. Kesätyökisaan esitetyt ideat olivat kaikki hyviä. Kilpailun perusteella palkataan kuusi nuorta heidän itsensä ideoimiin kesätyötehtäviin.

Vastuullinen kesäduuni 2016 on T-Median, Taloudellisen tiedotustoimisto TATin, Soneran, Nokian, RAY:n ja Oikotien yhteinen kampanja. Vuoden 2016 suojelijana toimii Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio.

Sivun alkuun

Päivitetty 21.4.2016 | Lähetä palautetta | Tulosta