Olet tässä

Keski-Pohjanmaalla julkisia palveluita halutaan käyttää sähköisesti

18.1.2018

eKeski-Pohjanmaa hanke toteutti loppuvuodesta 2017 Palvelut ja asiointi -kuntalaiskyselyn, jolla kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia julkisten palveluiden toimivuudesta ja asioinnin kehittymistarpeista Keski-Pohjanmaalla.  

Ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa toteutettuun kyselyyn saatiin yhteensä 582 vastausta. Vastauksia saatiin hyvin kaikista alueen kunnista sekä ikä- ja vastaajaryhmistä. Vastaajista 35 prosenttia oli kokkolalaisia.

Kyselyn selkeä tulos oli, että kaikkia asiointitapoja tarvitaan ja pääosin palveluja halutaan käyttää sähköisesti. Saatavuus ja käyttäjän osaaminen ratkaisevat mitä asiointitapaa kulloinkin käytetään.

Kun palvelu on saatavilla sähköisesti, se valitaan ensisijaiseksi tavaksi asioida ja jos sähköinen palvelu on helppokäyttöinen, valitaan se toistekin.

Tulokset myös osoittavat mobiilikäytön lisääntyvän, mikä tulee jatkossa huomioida palvelujen tuottamisessa ja saatavuudessa. Lisäksi tarvitaan tietoa, mitä julkisia palveluita on mahdollisuus käyttää videovälitteisesti ja miten ne toimivat.

Sivun alkuun

Päivitetty 18.1.2018 | Lähetä palautetta | Tulosta