Olet tässä

Kokkolan uusi brändi ponnistaa historiasta, merestä ja kansainvälisyydestä

27.10.2020

Alkuvuodesta käynnistynyt Kokkola-brändin suunnittelutyö on saatu päätökseen. Brändityön tarkoituksena oli löytää ne vahvuudet ja viestit, joilla Kokkola pystyy vahvistamaan tulevaisuudessa niin veto- kuin pitovoimaansa.   

Projektiin on osallistettu laajasti sidosryhmiä ja kaupunkilaisia. Verkkokyselyssä kaupunkilaisilla on ollut mahdollisuus osallistua brändin rakentamiseen ja antaa omia ideoitaan. Kerätyn tiedon perusteella suunnittelun lähtökohdaksi ja brändin kulmakiviksi valikoituivat historia, meri ja kansainvälisyys. Brändi kiteytyy ilmaisuun ”Meillä on laajempi horisontti.” 

”Meri on olennainen osa kokkolalaista identiteettiä. Se merkitsee kokkolalaisille monia eri asioita; hyvinvointia, elantoa, kansainvälisyyttä, vientiä ja uusia vaikutteita”,  kuvaa Kokkolan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Päivi Korpisalo suunnittelun lähtökohtia. 

”Kokkolalla on hyvät mahdollisuudet kilpailla niin asukkaista, matkailijoista, opiskelijoista kuin yrityksistäkin. ’Meillä on laajempi horisontti’ summaa sopivasti kokkolalaiseen tyyliin tämän ajattelun”, kertoo uuden brändi-ilmeen suunnitelleen Kaski Agencyn tuottaja Antti Zetterberg. 

Ilmeessä innoitusta kaupunkikuvasta

Kokkolan visuaalisen tunnuksen pääelementit ovat kruunun muodostavat helmet ja vahva kaksikielinen tekstitunnus. Värimaailma on saanut innoituksensa Kokkolan kaupunkikuvasta: luonnosta, merestä sekä Neristanin värikkäistä puutaloista.  

”Ilme on yhtä aikaa iloinen ja hillityn arvokas – riippuen siitä, miten ja mitä osia kulloinkin käyttää”, kertoo Kasken luova johtaja Johanna Siltanen. 

Kokkolan uutta brändiä on tarkoitus käyttää vuosia eteenpäin. Mielikuvat ja mielipiteet muodostuvat vain ajan kanssa, ja sen takia pitkäjänteisyys viestinnässä ja markkinoinnissa on ensisijaisen tärkeää. 

”Uusi brändi on yksi markkinointiviestinnän työkaluista, joilla rakennamme tulevaisuuden mielikuvia Kokkolasta”, toteaa Päivi Korpisalo.  

Kaupunginjohtaja Stina Mattila korostaa brändityön pitkän tähtäimen merkitystä: “Kokkolan ilmeen uudistus ja brändin kirkastus tukee Rohkeasti uudistuva Kokkola -kaupunkistrategian tavoitteita. Olen iloinen siitä, että luottamushenkilöt ovat nähneet uudistuksen merkityksen ja sitoutuneet uuden ilmeen käyttöönottoon vuoden 2021 alusta.” 

Sivun alkuun

Päivitetty 27.10.2020 | Lähetä palautetta | Tulosta