Du är här

Kuten Kola snart med på kampanjprodukter 

24.11.2020

Förra veckan skymtade kuten Kola för första gången på stadens sociala medier. Den lyfte med en gång Karleby upp i rubrikerna och i memes på sociala medier. Stadens marknadsförings- och kommunikationschef Päivi Korpisalo konstaterar att sociala medier har en kraft som får en figur att sprida sig explosionsartat och väcker en önskan att få med bilden på olika produkter.

De lokala företagen Solmu och Boardvillage genomför tillsammans med Karleby stad en välgörenhetskampanj till förmån för barn och unga. Staden överlåter användningsrätten till figuren för kampanjprodukterna. Grafikern Elina Warsta har designat produkter som trycks lokalt och säljs av Karlebyföretaget Boardvillage, som har både en affär i Karleby och en webbutik.

”Figuren är med på tröjor och tygväskor som hinner till julhandeln” berättar Elina Warsta från företaget Solmu. Företagarna från Boardvillage, Jonas Forsström och Jan-Mikael Ahonen, deltar gärna i samarbetet. ”Den sympatiska figuren passar utmärkt in i vårt sortiment och produkterna kommer att säljas både i affären och i webbutiken.”

”Vi vill utnyttja den publicitet som figurerna fått för ett gott ändamål. För varje såld produkt går en euro till välgörenhet till förmån för barn och unga”, berättar Päivi Korpisalo.

Bildens ursprungliga användningsändamål kommer inte att glömmas. Kuten Kola och måsen Kokko hör ihop med materialet till Barns och ungas Karleby och från och med nästa år kommer de att vara ute på äventyr i marknadsföring som riktas till barn och unga. Ordet Kokkola som orsakade uppståndelse på sociala medier omarbetas så att det är lättare att tolka.

Uppdaterad 24.11.2020 | Skicka respons | Skriv ut