Olet tässä

Kokkolan pyöräilykaupunkiohjelma 2014-2020

Kokkolan kaupungille on laadittu vuosille 2014-2020 pyöräilykaupunkiohjelma, jonka kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 9.12.2013.

Pyöräilykaupunkiohjelman tavoitteena on vähentää henkilöautolla tehtävien matkojen osuutta erityisesti lyhyillä matkoilla. Kokkolan liikennetutkimuksen 2013 mukaan pyöräilyn osuus kaikista matkoista on 15 prosenttia, mikä on enemmän kuin Suomessa keskimäärin.

Kuitenkin Kokkolassa lyhyet, alle 10 kilometrin matkat tehdään pääosin henkilöautolla. Alle kahden kilometrin mittaisilla matkoilla henkilöauton kulkutapa-osuus on noin 45 prosenttia. Pyöräilyn osuutta on tarkoitus lisätä 20 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tätä kautta pystytään tehostamaan liikennejärjestelmää, parantamaan kaupungin viihtyisyyttä sekä saavuttamaan hyötyliikunnasta terveyshyötyjä.

Tavoitteen mukainen pyöräilyn osuuden lisääntyminen saisi Kokkolassa aikaan merkittävät yhteiskunnalliset säästöt. Maailman terveysjärjestö WHO:n kehittämän HEAT -työkalun mukaan on arvioitu, miten paljon tavoitteen mukainen pyöräilyn osuuden lisääntyminen vähentäisi kokkolalaisten työikäisten kuolleisuutta. Tästä saatavan säästön yhteenlaskettu hyöty olisi Kokkolassa 20,6 miljoonaa euroa. Vuosihyödyn keskiarvo olisi 1,6 miljoonaa euroa.

Pyöräilykaupunkiohjelmaan on kirjattu tärkeimmät toimenpiteet, joilla Kokkolan kaupunki on vuonna 2020 nykyistäkin viihtyisämpi ja elinvoimaisempi pyöräilykaupunki. Pyöräilyä lisäämällä saadaan kaupungista entistäkin viihtyisämpi. Ohjelmassa halutaan työnantajat mukaan työmatkapyöräilyn kehittämiseen, pyöräilyn näkyvyyttä halutaan lisätä ja siitä halutaan tehdä entistä turvallisempaa. Toimenpiteiden vaikutuksia seurataan ohjelmassa määritellyillä mittareilla.

Sivun alkuun

Päivitetty 4.8.2014 | Lähetä palautetta | Tulosta