Olet tässä

Aselaiva John Graftonin tapaus

Oma lukunsa sortokausien ajan historiassa Kokkolan seudulla on aselaiva John Graftonin tuho. Monien mielestä venäläisten sortotoimien rauhanomainen jarruttaminen, passiivinen vastarinta, oli tehotonta, ja he olivat valmiita aseellisin keinoin taistelemaan sortajia vastaan täydellisen itsenäisyyden saavuttamiseksi. Tässä mielessä nämä, niin sanotut aktivistit, hakeutuivat yhteistyöhön Venäjän maanalaisen vallankumousliikkeen sekä tsaarivallan vihollisen, Japanin kanssa. Lähin tavoite oli saada hankituksi aseita taistelua varten yhteistä vihollista vastaan.

Aktivistien salahanke

Syyskuun alussa vuonna 1905 sai Ykspihlajan satamamestari vieraikseen kaksi herraa kaupungista. Suurena salaisuutena he kertoivat, että aseilla lastattu höyrylaiva John Grafton oli lähestymässä pohjoisesta Kokkolaa. Tarkoituksena oli purkaa sen aselasti saaristossa Kokkolan ja Pietarsaaren välillä. Satamamestari oli oitis valmis osallistumaan purkutyöhön. Syyskuun viidentenä päivänä hän lähti merelle hinaajallaan, joka veti proomua. Proomu ankkuroitiin ulkosaaristoon ja hinaaja palasi takaisin. Illalla lähti Ykspihlajasta seitsenmiehinen "metsästysseurue" Freija -nimisellä höyryjahdilla ulapalle. Freija otti saaristoon kätketyn proomun hinaukseen ja saapui kello 22:n aikaan Orrskärin lähellä pimeänä odottavan John Graftonin luo.

"Metsästysseurue" kutsuttiin höyrylaivan salonkiin, jossa kapteeni, aktivistina tunnettu John William Nylander, otti heidät vastaan ja lahjoitti kullekin revolverin. Kapteeni Nylander osoitti sähköistä kosketinta salongin seinässä ja selitti, että sen avulla laiva voitaisiin vaaran uhatessa räjäyttää runkoon asennetulla miinalla. Tiedettiin näet venäläisten sota-alusten partioivan läheisellä merialueella.

Kolme tuntia kestäneen uutteran aherruksen jälkeen proomuun saatiin lastattua 20 kiväärilaatikkoa, 10 laatikollista revolvereja sekä 100 ammuslaatikkoa. Tämän jälkeen jätettiin jäähyväiset, ja Freija proomuineen suuntasi kulkunsa kohti Tukkisaarta. Päivän valjettua proomu aselasteineen ankkuroitiin salmeen Långskärin tuntumaan, ja höyryjahti matkustajineen palasi Ykspihlajaan. Mutta hetken kuluttua kuultiin kumea etäinen räjähdys, ja sen kuulivat kaupunkilaiset sekä Kokkolassa että Pietarsaaressa.

jgrafton.jpg

Venäläiset sukeltajat tutkivat John Graftonin hylkyä muutama päivä räjähdyksen jälkeen. Pietarsaaren museo.

"Täti" halkeaa

Oli tapahtunut pahin mahdollinen: John Grafton oli ajanut karille, jolloin kapteeni Nylander oli joutunut sen räjäyttämään! Alus oli aamulla nostanut ankkurinsa ja suunnannut kurssinsa kohti etelää, mutta jo neljännestunnin kuluttua saanut pohjakosketuksen Orrskärin ulkopuolella juuttuen paikoilleen. Pahaksi onneksi paikalle osui tullivene, jonka miehistö kauhistui kannella lojuvia aseita. Kapteeni Nylander sulki tullimiehet aluksen perähyttiin ja ilmoitti: "On joko kuoltava aluksen räjäytyksessä tai lähdettävä pois ja pidettävä suu kiinni." Tullimiehet valitsivat jälkimmäisen vaihtoehdon.

John Graftonin miehistö pelastettiin paikalle saapuneella purjeveneellä maihin, minkä jälkeen aselaiva oli räjäytetty. Kapteeni Nylander oli sähköttänyt Helsinkiin aktivisteille salakielisen viestin: "Moster har dött - hon sprack." (täti on kuollut - hän halkesi).

Huoli Långskäriin ankkuroidusta aselastista painoi aktivistien mieltä. Minne se pantaisiin? Neuvottelun jälkeen päätettiin, että turvallisinta on upottaa lasti mereen. Proomu hinattiin läheiseen Geddvikeniin ja aselasti heitettiin yli laidan. Syvyyttä upotuspaikalla oli turvallisesti seitsemisen metriä. Tyhjä proomu hinattiin vanhaan satamaan, jossa se huolellisesti puhdistettiin.

Edellä oleva kuvaus höyrylaiva John Graftonin kohtalosta perustuu kokkolalaisen opettajan Allan Sandströmin kirjaseen "Gamlakarleby Skyddskår". Samassa teoksessa hän kertoo Gäddvikenin upotetun aselastin myöhemmistä vaiheista. Aseet nostettiin merestä sukeltajan avustuksella ja kuljetettiin Halkokarin satamaan ja sieltä edelleen soutuveneillä Suntia pitkin kaupunkiin, jossa ne kätkettiin Isokatu 47:n heinäsuojaan.

Sivun alkuun

Päivitetty 23.2.2016 | Lähetä palautetta | Tulosta