Olet tässä

Projektit

Erasmus+ 2016-2019

Outdoors in Europe – Active and Participatory Learning Methods in a Multi-Cultural Europe

Länsipuiston koulun uusi kolmivuotinen Erasmus+ -hanke ’Outdoors in Europe’ (2016 – 2019) on käynnistynyt tänä syksynä. Mukana hankkeessa on viisi kumppanikoulua: meidän lisäksemme koulut Saksasta (ammattikoulu Rendsburgissa), Turkista (yksityinen peruskoulu Ankarasta), Itävallasta (lukio Wienistä) ja Espanjasta (ammattikoulu Palma de Mallorcalta). Kolmen vuoden aikana tehdään aina viikon pituinen vierailu opettajien ja oppilaiden kanssa kumppanikouluihin. Projekti toteutetaan englannin kielellä.

Ensimmäinen oppilaiden kanssa tehtävä vierailu on toukokuussa 2017 Wieniin, Itävaltaan. Lukuvuoden 2017-2018 aikana käydään Espanjan Palma de Mallorcalla ja Saksan Rendsburgissa. Projektin viimeisenä vuotena on meidän vuoro toimia isäntänä (syksyllä 2018), kun kumppanimaiden oppilaat ja opettajat tulevat tänne. Ja lopuksi ennen projektin loppumista keväällä 2019 käymme Turkissa, jos maan tilanne sallii.

Projektissa viedään oppimisympäristö osittain ulos, hyödynnetään luontoa, liikutaan ulkona ja tehdään asioita yhdessä. Jokaisessa projektitapaamisessa, johon oppilaat osallistuvat, on oma aiheensa, jota työstetään ensin omissa kouluissa ennen kuin tapaamme isommalla joukolla. Tulevan vierailun isäntäkoulun oppilaat valmistelevat ensin englanniksi materiaalia liittyen valitsemaansa aiheeseen ja lähettävät tekemänsä materiaalin muille kouluille. Vierailulle lähdössä olevat oppilaat tutustuvat saamaansa materiaaliin ja valmistautuvat vierailua varten. Varsinaisessa tapaamisessa oppilaat tekevät kansainvälisissä ryhmissä esim. käyttö- tai toimintaohjeita, he ohjaavat, opettavat ja auttavat toisiaan, kokeilevat ja testaavat ja hiovat materiaalia paremmaksi. Valmistuneita ohjeita lähdetään yhdessä kokeilemaan ulos luontoon. Jokaiseen vierailuun kuuluu myös tutustumista paikalliseen kulttuuriin.

Projekti tarjoaa oppilaille tärkeitä taitoja tulevaisuutta ajatellen, oli kyse sitten opiskelusta, työstä tai vapaa-ajasta. Näitä taitoja ovat mm. kyky toimia erilaisissa ryhmissä, erilaiset kommunikointitaidot, kyky ajatella kriittisesti ja toisaalta luovasti, kykyä kohdata erilaisia ihmisiä ja sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja muutoksiin. Kumppanikoulujen oppilaat ovat iältään 13 - 20-vuotiaita, he tulevat erilaisista kulttuuri- ja perhetaustoista. Projektissa mukana olevat oppilaat oppivat toisistaan ja toistensa kulttuureista ja arjesta. Projekti tarjoaa kaikille osallistujille unohtumattomia kokemuksia.

Oppilaille on pidetty ennen joulua kaksi infotilaisuutta projektiin liittyen ja hakuaika kevään Itävallan matkalle päättyi 19.12.2016. Itävallan matka ajankohta on 14. – 20.5.2017 ja sinne lähtee 8 oppilasta ja 2 opettajaa (Merja Björklind ja Johanna Kumpulainen). Kevään aikana oppilaat ja opettajat valmistautuvat vierailua varten Itävallan kumppanikoulusta saamien ohjeiden mukaisesti.

Keväällä hiihtoloman jälkeen pidetään vielä yksi infotilaisuus syksyn Palma de Mallorcan matkasta ja 7. – ja 8. – luokkalaisilla on mahdollisuus hakea mukaan projektiin ja matkalle. Palma de Mallorcan matka on 1. – 7.10.2017.

Projektipartnerimme:

Saksa (Rendsburg): BBZ am Nord-Ostseee-Kanal

Itävalta (Wien): Brigittenauer Gymnasium

Espanja (Palma de Mallorca): Institut D’Educacio Secundaria Son Rullan

Turkki (Ankara): MEV Ozel Ankara Ilkogretim Okulu

Projektitapaamiset:

Palma de Mallorca: 23. – 27.1.2017 ► koordinaattoritapaaminen

Wien 14. – 20.5.2017 ► oppilaat ja opettajat

Palma de Mallorca: 1. – 7.10.2017 ► oppilaat ja opettajat

Rendsburg: 16. – 19.1.2018 ► koordinaattoritapaaminen

Rendsburg: 15. – 21.4.2018 ► oppilaat ja opettajat

Kokkola: 23. – 29.9.2018 ► me isännöimme vierailua oppilaille ja opettajille

Ankara: 24. - 30.3.2019 ► oppilaat ja opettajat

Wien: 21. – 24.5.2019 ► koordinaattoritapaaminen

Koulumme ja sen oppilaat ovat osallistuneet useisiin paikallisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin projekteihin. Keskeisimpien projektien tuloksia esitellään tällä sivulla.

Comenius 2013 - 2015

pic2_comenius.JPG

Länsipuiston koulun kaksivuotinen (2013-2015) Comenius-projekti nimeltään ”CLIL-Sports” kuuluu EU:n elinikäisen oppimisen ohjelmaan ja toteutetaan yhteistyössä CIMO:n (Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus) kanssa.

Projektin tavoitteena on edistää aineenopetusta englannin kielellä sekä tarjota oppilaille ja opettajille mahdollisuus kansainväliseen vuorovaikutukseen. ”CLIL” –lyhenne tulee sanoista ”Content and language integrated learning” ja tarkoittaa vieraan kielen ja sisällön oppimisen yhdistämistä.

Kumppanuuskoulumme ovat ammattikoulu Rendsburgista Saksasta, lukio Wienistä Itävallasta, peruskoulu Ankarasta Turkista, lukio Paolasta Italiasta sekä ammattikoulu Palma de Mallorcalta Espanjasta. Projektissa vieraillaan jokaisessa kumppanikoulussa ja jokaisessa tapaamisessa on oma teemansa.

”CLIL-Sports” –projekti tutustuttaa oppilaat ja opettajat kumppanuusmaiden tyypillisimpiin urheilulajeihin ja niiden historiaan. Projektin aikana työskennellään myös urheiluun liittyvien eri teemojen parissa (esim. koululiikunta eri maissa, urheilu ja ravinto ja urheiluun liittyvät vammat). Oppilaat tutustuvat näihin teemoihin englanninkielisten materiaalien avulla ja työstävät niitä ryhmissä sekä tietenkin kokeilevat eri urheilulajeja käytännössä.

Ensimmäinen tapaaminen oli joulukuussa 2013 Saksassa, jonne lähti koulultamme kaksi opettajaa ja viisi oppilasta. Tutustuimme tyypillisiin saksalaisiin palloilulajeihin (esim. Faustball, Prellball) sekä työstimme kansainvälisissä ryhmissä materiaalia, joka liittyi urheiluun.

Koulumme isännöi Comenius-vieraita helmikuussa 2014. Lumen puutteen vuoksi aiottu hiihtäminen jäi toteutumatta. Sen sijaan pelasimme sählyä ja jääkiekkoa sekä vierailimme jääkiekko-ottelussa ja Arctic Museum Nanoqissa Pietarsaaressa.

Maalis-huhtikuun vaihteessa 2014 matkasimme Ankaraan, Turkkiin. Matkalle lähti viisi oppilasta sekä kaksi opettajaa. Turkissa kokeilimme jousiammuntaa, erilaisia joukkuelajeja, vaellusta sekä tanssia.

Lukuvuoden 2014-2015 aikana olemme käyneet Espanjassa kokeilemassa mm. erilaisia vesiurheilulajeja, Itävallassa laskettelemassa sekä menemme huhtikuun lopussa Italiaan, jossa pelaamme jalkapalloa ja yleisurheilemme.


sports_Wien_2.jpg

 
Comenius  2010-2012

Comenius-projekti ”Dive into CLIL through Water” 

Koulumme on mukana kaksivuotisessa (v. 2010-2012) Comenius-projektissa ”Dive into CLIL through Water”, jossa pyritään edistämään aineenopetusta englannin kielellä ja tarjoamaan oppilaille mahdollisuus kansainväliseen vuorovaikutukseen aidoissa tilanteissa. Comenius-projektit kuuluvat EU:n elinikäisen oppimisen ohjelmaan, josta myönnetään tukea projekteille. Comenius-projekteja hallinnoi Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.  

Projektimateriaalina koululla ja tapaamisissa käytetään englanninkielisiä tekstejä tai dokumentteja aiheesta ”Water means living” eli siitä, kuinka vesi mahdollistaa elämän. Tarkastelemme aihetta historian, talouden, maantieteen, biologian ja kemian näkökulmista. Yhdessä projektitapaamisessa on aina yksi näkökulma. Oppilaat tekevät työtä kansainvälisissä ryhmissä, jolloin vierasta kieltä tulee käytettyä automaattisesti. Projektin työkielenä on englanti. Vierailuihin kuuluu aina myös ohjelmaa koulun ulkopuolella. 

Kumppanuuskoulumme ovat ammattikoulu Rendsburgista Saksasta (”Berufsbildungszentrum am Nord-Ostsee-Kanal“), Gymnasium Wienistä Itävallasta (”Gymnasium und Realgymnasium 23 Vienna Bilingual Schooling Draschestrasse”) ja peruskoulu Ankarasta Turkista (”MEV KOLEJI OZEL ANKARA ILKOGRETIM OKULU”). 

Projekti käynnistyi opettajatapaamisella Wienissä lokakuussa 2010 ja helmikuussa 2011 vierailimme oppilaiden kanssa Turkissa. Toukokuussa 2011 on meidän vuoromme toimia isäntinä. Lukuvuonna 2011-2012 lähdemme oppilaiden kanssa Saksaan syyskuussa ja Itävaltaan huhtikuussa.

 Comenius  2007-2009

Projektin tavoitteena oli perehtyä ilmastomuutoksiin liittyviin kysymyksiin ja uusiin energiamuotoihin CLIL-metodin avulla (CLIL= Content and Language Integrated Learning). Projektin kielenä oli englanti.

Länsipuiston koulu oli mukana Euroopan Unionin Comenius-projektissa kahden muun koulun kanssa.

Hankkeen koordinaattorina oli saksalainen ammatillinen koulu, Die Beruflichen Schulen Rendsburg – Gewerbe, Technik, Landwirtschaft, Rendsburgista, Pohjois-Saksasta.

Kolmantena kouluna oli turkkilainen peruskoulu MEV Ozel Ankara Ilkogretim Okulu, Turkin pääkaupungista Ankarasta.

Hankkeen koordinaattorina oli saksalainen ammatillinen koulu, Die Beruflichen Schulen Rendsburg – Gewerbe, Technik, Landwirtschaft, Rendsburgista, Pohjois-Saksasta.

Kolmantena kouluna oli turkkilainen peruskoulu MEV Ozel Ankara Ilkogretim Okulu, Turkin pääkaupungista Ankarasta.



Sivun alkuun

Päivitetty 13.1.2017 | Lähetä palautetta | Tulosta