Skip to content

Infra, liikenne ja maankäyttö EN

The page is being updated.

Ennakoiva ja suunnitelmallinen maankäyttö luo perustan kaupungin elinvoiman kehittämiselle.  Suunnittelu- ja kaavoitusprosessissa huomioidaan mahdollisimman hyvin kaupungin kasvunäkymät, väestökehitys, elinkeinorakenne sekä kestävän kaupunkirakenteen periaatteet. Lisäksi varmistetaan riittävä tonttitarjonta eri elinkeinojen ja yritystoiminnan tarpeisiin.

Ennakoivan maankäytön yhteydessä tehdään samalla myös infrastruktuurin (esim. vesi ja energia) suunnittelua ja toteuttamista. Hyödykelinjojen suunnittelu kulkee rinnakkain kaavoituksen kanssa.

  • Toteutetaan yhdessä Väyläviraston kanssa kevyen liikenteen alikulku, joka yhdistää keskustan ja Kosilan, ja palvelee samalla asemanseudun henkilöliikennettä (mm. turvallinen siirtyminen välilaitureille). Samalla toteutetaan myös alueen pysäköintijärjestelyt.

    Aikataulu

    • 2020 Yleissuunnitelma
    • 2023 Aiesopimus Kokkolan kaupunk – Väylävirasti
    • 2024 Toteutussuunnittelu
    • 2025–2026 Toteutus

    Kustannusarvio

    • 5,5 M€ (Kokkolan kaupungin osuus)
  • Kiertoliittymä parantaa Vaasantien, Asemanseudun ja Kosilan liikenneturvallisuutta ja sujuvoittaa liikennettä alueella. Asemakaavan muutoksella mahdollistetaan myös Höyläämönkadun alueen kehittäminen.

    Aikataulu

    • 2023 Valtatie 8 yleissuunnitelma
    • 2025 Asemakaavan aloitus (05/25), katusuunnittelu
    • 2026 Asemakaavan hyväksyminen (09/25)
    • 2026–2027 Rakentaminen

    Kustannusarvio

    • 3 M€
  • Kevyenliikenteen väylä mahdollistaa sujuvan ja turvallisen työmatkapyöräilyn keskustasta Kruununportin alueelle ja vahvistaa pyöräilyreittiä Kokkola – Pedersöre. Uuden kevyen liikenteen väylän lisäksi rakennetaan alikulku nykyisen ratasillan eteläpuolelle.

    Aikataulu

    • 2023 Yleissuunnitelma
    • 2025 Tiesuunnittelu ja rakennussuunnitelma
    • 2026 Toteutus

    Kustannusarvio

    • 2,4 M€
  • Rakennetaan pistoraide (n. 4 km) Kokkolasta Kruununportin alueelle. Sen myötä Sataman ja Kruununportin teollisuusalueen välinen liikenne siirtyy osittain raideliikenteeseen ja raskaan liikenteen osuus päätiestöllä vähenee.

    Aikataulu

    • 2024 Esiselvitys
    • 2025 Ratasuunnitelma
    • 2026 Toteutus

    Kustannusarvio

    • 5 M€
  • Parannetaan liikenneturvallisuutta Kruunupyyntien ja VT 8 liittymässä. Kruunupyyntien eteläosan linjausta siirretään noin 100 m nykyistä pohjoisemmaksi, ja vaarallinen vinoliittymä korvataan kohtisuoralla liittymällä.

    Aikataulu

    • 2023 Yleissuunnittelu
    • 2024 Tiesuunnittelu
    • 2025–2026 Rakennussuunnittelu ja toteutus

    Kustannusarvio

    • 0,6 M€
  • Parannetaan tieosuuden liikenneturvallisuutta ja välityskykyä kaupungille kuuluvilla osuuksilla. Hanke toteutetaan yhdessä ELY-keskuksen kanssa. Keskustan itäpuoleisia liittymiä korvataan sekä tehdään eritasoliittymä valtatielle 28. Lisätään meluesteitä meluhaitan vähentämiseksi.

    Aikataulu

    • 2024 Tiesuunnitelma
    • 2029 Rakennussuunnitelma
    • 2030–2031 Toteutus

    Kustannusarvio

    • 1,4 M€ (Kokkolan kaupungin osuus)
  • Rakennetaan erikoiskuljetuksille sopiva reitti valtatieltä 8 KIP:n alueelle. Huomioidaan yhdystien vaikutus Kvikantin kylän ja Laajalahden virkistysalueen käytölle. Uusi tie mahdollistaa myös Laajalahden virkistysalueen kehittämisen ja muodostaa uuden kaupunkiliikenteen reitin Palmajärven ja Kruununportin välille.

    Aikataulu

    • 2023 Pääsuuntaselvitys
    • 2025 Tiesuunnitelma
    • 2027 Toteutus
    • 2028 Tieyhteyden käyttöönotto

    Kustannusarvio

    • 6,5 M€