- Koti
- Kokkolan kaupunki
- Edunvalvontakohteet
- Työllisyys ja osaaminen
Kokkolan alueelle suunnitellut uudet investoinnit lisäävät työvoiman tarvetta merkittävästi. Samanaikaisesti työikäisen väestön määrän väheneminen ja syntyvyyden lasku haastavat kaupunkia osaavan työvoiman saatavuudessa.
-
Turvataan riittävät resurssit ammatilliseen koulutukseen ja kotouttamiseen.
Toisen asteen ammatilliseen koulutukseen suunnitellut leikkaukset heikentävät osaamistasoa peruuttamattomasti. Osaavan työvoiman saatavuus on tärkeä edellytys kansainvälisten suurinvestointien etabloitumiseen alueelle. TE25-uudistuksen myötä alueiden tulee valmistautua investointeihin tarjoamalla riittävää, työelämälähtöistä koulutusta.
Vieraskielisen työvoiman ja osaajien pätevöittäminen suomalaisen työelämän vaatimuksia vastaavaksi on osa huolellista kotouttamista.
Kokkolan tavoitteena on turvata riittävät resurssit ammatilliseen koulutukseen. Koulutuksen järjestämisessä on varmistettava myös englanninkielinen koulutus. Maahanmuuttajien kotoutumista alueelle on tuettava tarjoamalla riittävästi suomen ja ruotsin kielikursseja.
***
Tavoite:
Ammatillisen koulutuksen roolin turvaaminen ja huolellinen kotouttamistyö.
Toimenpide:
Ammatilliseen koulutukseen kohdistuu kovia leikkauspaineita ja tällä hetkellä toiminnan jatkuvaan kehittämiseen käytetään ulkopuolista hankerahoitusta. Nykyisillä leikkauksilla on olemassa vaara siitä, että osaamistasoa heikennetään peruuttamattomasti, ja ammatillisen koulutuksen kyvykkyyttä tuottaa koulutusta supistetaan. Suomalainen työelämä profiloituu maailmalla ammatillisena ja erikoistuneena. On tärkeää kyetä pitämään tästä brändistä ja kilpailukyvystämme kiinni. Osaavan työvoiman saatavuus on tärkeä edellytys kansainvälisten suurinvestointien etabloitumiselle alueelle.
TE25-uudistuksen myötä tulee valmistautua suurinvestointeihin työnhakija-asiakkaiden riittävällä ja työelämälähtöisellä koulutuksella sekä vieraskielisten pätevöittämisellä suomalaisen työelämän vaatimuksia vastaavaksi.
Aikataulu:
- 1.1.2025 lähtien
-
Kehitetään työllisyyspalvelujen asiakaspalvelumallia siten, että se antaa enemmän liikkumatilaa asiakastyön toteuttamiseen. Vuonna 2022 toteutetussa työnhakijan palveluprosessin uudistuksessa asiakasprosessista tuli aiempaa mekaanisempi, kankeampi ja tasapäistävä. Prosessi ei nykyisellään palvele asiakkaiden erilaisia palvelutarpeita.
Kokkolan tavoitteena on, että nykyistä kaavamaista ja mekaanista mallia kehitetään edelleen. Mallin tulee mahdollistaa asiantuntijaharkinta ja asiakkaan tarpeiden huomioiminen.
***
Tavoite:
Työvoimapalvelujen asiakaspalvelumallin tulisi mahdollistaa asiantuntijaharkintaa ja tukea erilaisia toisiaan tukevia ratkaisuja.
Toimenpide:
Työnhakijan palveluprosessia uudistettiin ja uusi asiakaspalvelumalli tuli voimaan 2.5.2022. Asiakasprosessista tuli aiempaa mekaanisempi, kankea ja tasapäistävä. Malli on kaavamainen ja ylipalvelee vähän palveluja tarvitsevia ja alipalvelee palveluja enemmän tarvitsevia.
Mikäli nykyistä mallia voisi toteuttaa kuten laki edellyttää, yhdellä työntekijällä tulisi olla enintään noin 40-50 hengen asiakassalkku. Tällä hetkellä kuntien oman resurssoinnin myötä esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla on päästy noin 130 henkilön asiakassalkkuihin / työntekijä. Nykyisenkaltainen palvelumallin mekaaninen toteuttaminen tulee vaatimaan kunnilta vieläkin enemmän lisäresurssia asiakasprosessin hoitamiseen.
Jatkossa asiakaspalvelumallia on kehitettävä siten, että se antaa enemmän liikkumatilaa asiakastyön toteuttamiseen.
Aikataulu:
- 1.1.2025 lähtien