Energiatalous on entistäkin nopeammassa murroksessa – miten vetytalous kehittyy juuri nyt?

Tätä käsitellään ensi viikolla Kokkolassa BotH2nia -kokoontumisessa. Ensimmäinen BotH2nia-tapaaminen Kokkolassa 16.3.2022

BotH2nia-nimeä kantava pohjoismainen yhteistyö vetykysymyksissä on kohta vuoden ajan tapahtunut verkossa. Maaliskuun puolivälissä tämä muuttuu verkoston kokoontuessa Kokkolassa Pohjois-Euroopan suurimpaan epäorgaanisen kemianteollisuuden ekosysteemiin, Kokkola Industrial Parkiin (KIP) tutustuen. Kokkola kutsuu paikallisia yrityksiä ja muita kiinnostuneita toimijoita kuulemaan ja keskustelemaan niistä mahdollisuuksista, joita vetytalouteen siirtyminen tarjoaa.

BotH2nia-tapahtumissa demonstroidaan vetyyn liittyvää tekemistä järjestävällä paikkakunnalla. Tapahtumat yhdistävät toimijoita yli julkisen ja yksityisen sektorin rajan. Niillä on myös kansainvälinen luonne. Kokkolassa keskustellaan 16.3. siitä, millaista yhteistyötä vetyverkoston rakentamiseksi tehdään Suomen, Ruotsin ja Baltian alueella. Tilaisuudessa käsitellään myös rajat ylittävää yhteistyötä tulevassa vetyinfrastruktuuria tukevassa tutkimuksessa. Osallistujat pääsevät myös KIP:in alueelle bussikierrokselle, jonka aikana käsitellään vetyturvallisuutta.

Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös kansallisen vetyverkoston kokous. Verkosto yhdistää julkiset suomalaiset toimijat vetykysymyksissä. BotH2nia-yhteistyön edelleen kehittäminen on yksi sen päätehtävistä.

Tapahtuman ohjelma löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.both2nia.com. Sivuston kautta tapahtumaan voi ilmoittautua 9.3.2022 saakka.

Lisätiedot:

Jonne Sandberg