Kuva: Taneli Niinimäki

SM Kokkola Ralli ajetaan 29.-30.9.

Kokkolan Urheiluautoilijat ry:n järjestämä SM Kokkola Ralli on yksi näkyvimmistä urheilutapahtumista syksyisessä Kokkolassa. Keskustan alueella rallin pääpaikkana on Tapahtumapuisto. Tapahtumapuistoon saapuvalle yleisölle on varattu pysäköinti VesiVeijarin takana olevalle hiekkakentälle. Kulku alueelle ohjataan Vapaudentien kautta.

Ralli on viimeinen SM-sarjan osakilpailu. Kilpailun kokonaispituus on n. 420 km, josta erikoiskokeita 108 km. Kaikki viisi kauden 2023 Suomen mestaria ovat vielä kruunaamatta, mikä tekee kilpailusta äärimmäisen jännittävän.

Rallin etkot järjestetään jo torstaina 28.9. klo 13-15 Purjeella, jossa järjestetään kuskien haastattelut. Perjantaina myös tapahtumapuiston yhteyteen rakentuu Rallikylä, joka on avoinna klo 16-23. Rallin huumaa voi kokea myös tapahtumapuiston varikkoalueella, jossa kuskit valmistautuvat kilpailuun.

Lue lisää tapahtuman verkkosivulta

Rallin vaikutukset liikenteeseen

Ralli vaikuttaa viikonlopun ajan liikenteeseen niin kaupungissa kuin maanteilläkin.

Seuraavat katuosuudet ovat suljettuna kaupunkialueella:

• Suntinraitti – Valmentajantie pe 29.9. klo 8 – la 30.9. klo 24
  • Kaarlenkatu pe 29.9. klo 16 – 24 (Tonteille ajo sallittu)
  • Rantakatu välillä Pitkänsillankatu – Purje la 30.9. klo 8 – 14 ja
    la 30.9. klo 19 – su 1.10. klo 01.
  • Tehtaankatu välillä Itäinen Kirkkokatu – Ristirannankatu la 30.9. klo
    20- su 1.10. klo 01.
  • Parkkialue, Itäinen KIrkkokatu 1 la 30.9. klo 18.- su 1.10. klo

Ralli aiheuttaa muutoksia myös kevyen liikenteen väylillä Halkokarilla. Lottelundissa kevyt liikenne ohjataan kulkemaan Isoväylän kautta Suntin varren pyörätielle.

Suljettavat ELY:n maantieosuudet ovat seuraavat:

• Maantie 18007 Kälviä-Nedervetil välillä Ridantie 498 – Ridantie 632. Sulkuaika 30.9. klo 9-15
  • Maantie 18001 Ruotsalo Välillä Ruotsalon kylätie 124 – Ruotsalon kirkkotie 502. Sulkuaika 30.9. klo 9-15
  • Maantie 18015 Alaviirre-Lohtaja välillä Alaviirteentie 640 – Alaviirteentie 134. Sulkuaika 29.9. klo 17-23
  • Maantie 17901 Markby välillä Rudbackantie 164 – Markbyntie 138. Sulkuaika 30.9. klo 13.30-23.30
  • Maantie 18021 Riippa-Passoja välillä Passojantie 734 – Passojantie 230. sulkuaika 30.9. klo 10-16
  • Maantie 18003 Klapuri välillä Klapurintie 133 – Klapurintie 698. Sulkuaika 30.9. klo 8.30-17

Muistutamme rallia katsomaan tulevia kaupunkilaisia huolehtimaani omasta sekä läheisten turvallisuudesta rallin aikana ja seuraamaan kilpailua merkityiltä ja turvallisilta katselualueilta. Vaaralliset katselualueet on merkitty maastoon järjestäjän toimesta. Lasten kanssa liikkuvia kehotetaan erityiseen varovaisuuteen. Lasten kanssa liikkuvia kehotetaan erityiseen varovaisuuteen.

Punaisella merkityt alueet ovat vaarallisia katselualueita.