Hyppää sisältöön

Ykspihalajan satama

Svenska

English

Miksi Kokkolan satamaa on siirretty useita kertoja?

Isokaria vastapäätä sijaistee Ykspihlajan satama. Kokkolassa on ollut merkittävää satamatoimintaa jo vuosisatojen ajan. Ensimmäinen satama sijaitsi Kaarlelan kirkon luona. Siitä juontaa asuinalueen nykyinen nimikin, Tervaholma. Satama oli laiton, sillä valtio pyrki rajoittamaan talonpoikaispurjehdusta.

Viimeisen jääkauden jälkeisen maankohoamisen vuoksi ensimmäinen satama jäi lopulta liian matalaksi laivatoiminnalle. Sataman toiminta siirrettiin lahden suuhun 1620 perustetun Kokkolan torin läheisyyteen. Merenkulun kukoistuskausi alkoi kaupungin saadessa oikeudet ulkomaanpurjehdukseen 1765. Samalla satama siirrettiin Halkokarin edustalle, sillä myös kaupunginsalmi oli madaltunut maankohoamisen vuoksi liikaa.

Vanhansatamanlahdenkin madaltuessa satamatoiminta alkoi hiljalleen siirtyä kokonaan Ykspihlajaan. Aluetta käytettiin talvisatamana jo 1700-luvulla. Ykspihlajaan tehtiin 1860-luvulla ensimmäinen yhteinen laituri. Vuonna 1885 Yksipihlajan satamaan rakennettiin rautatie ja vanha sataman jäi kokonaan pois käytöstä. Nykypäivänä Yksipihlajan sataman on merkittävä kansainvälinen suursatama. Laivaväylää on ruopattu useaan otteeseen ja satamaan kulkee 13 metrin syvyinen syväväylä.

Ykspihlajan satamakonttori valmistui 1886, lisäosa on uudempi. Museovirasto. Historian kuvakokoelma