Karhi – Lohtaja -maastopyöräreitti palkittiin Kokkolan Vuoden 2020 liikuntatekona

Kokkolan kaupunki palkitsi Vuoden 2020 liikuntatekona Joonas Joen ja Jari Karhulan ideasta ja omasta harrastuksesta lähteneen uuden maastopyörä- ja luontoreitin. Miehet toteuttivat noin 13 kilometrin pituisen rengasreitin Karhin ja Lohtajan kirkonkylän välille viime vuoden aikana. Vapaaehtoistyönä ideoitu, suunniteltu ja toteutettu reitti on saanut paljon kiitosta niin maastopyöräilijöiltä kuin kävelijöiltäkin. Luontoa kunnioittaen tehty suunnittelu ja toteutus on vaatinut kaksikolta niin raivaustöitä, maanomistajien kanssa neuvottelua kuin sillanrakentamista ja reitin merkitsemistä. Joonas Joki ja Jari Karhula ovat panostaneet uuden reitin luomiseen paitsi ideoita ja työtä, myös mittavan määrän aikaa. Uusi reitti tarjoaa luontokokemuksia ja hyvinvointia kaikille käyttäjilleen, olipa kulkuvälineenä sitten pyörä tai omat jalat.

Kunniamaininnat saivat Kokkolan Tanssiklubi ry ja nyrkkeilyseura NyKy Kokkola ry

Vuonna 1997 perustettu Kokkolan Tanssiklubi ry liikuttaa tanssinhaluisia kokkolalaisia useita kertoja viikoittain, ja kursseille osallistuu kaikenikäisiä ja –tasoisia harrastajia. Aktiiviharrastajat luonnehtivat tanssiklubia perheeksi, jossa jokaisella on paikka – mikä ilo onkaan kuulua johonkin ja tuntea olonsa aina tervetulleeksi!

Nyrkkeilyseura NyKy Kokkola ry on liikuttanut kokkolalaisia hyvällä fiiliksellä vuodesta 2011 alkaen. Treeneissä on aina hauskaa, kaikkia kohdellaan tasavertaisesti ja hiki lentää. Jokainen saa treenata oman kunnon mukaan ja ohjaus on priimaa. Seura liikuttaa nyrkkeilyn parissa useana päivänä viikossa. Lisäksi järjestetään toiminnallisia treenejä, kehonhuoltoa sekä kaikille avoimet maksuttomat mäkitreenit kesäisin. Valmennuksesta huolehtivat mm. Mikko Essel, Sami Heinonen ja Eeva Lätti, joiden joustavuus ja hyvä fiilis tarttuvat harrastajiin.

Kokkolan kaupungin sivistyslautakunta on valinnut vuosittaisen liikuntateko –palkinnon saajan yleisön antamien ehdotusten pohjalta. Aiemmin palkinto oli nimeltään Vuoden liikuttaja. Vuoden 2020 ehdotuksia annettiin loka-marraskuun aikana runsaat 100 kappaletta, ja ne jakautuivat 29 eri toimijalle. Vuoden liikunta-tai urheilutekona voidaan huomioida henkilön, saavutuksen tai tapahtuman lisäksi myös yhdistys, yritys tai yhteisö, joka on aktivoinut kuntalaisia liikkumaan tai edistänyt liikkumista muulla merkittävällä tavalla