Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto tutkii salmonellaepidemiaa

Osalla kokkolalaisessa ravintola Sigrid’sissä ke 27.1. – pe 29.1. ruokailleista asiakkaista on esiintynyt vatsaoireita. Terveysvalvonnan selvityksen mukaan oireilun lähteeksi on varmistunut salmonella. Tyypillisimmät oireet ovat olleet ripuli, kuume ja vatsakipu. Maanantaihin mennessä terveydenhuoltoon tulleiden yhteydenottojen ja ruokamyrkytysepäilykyselyyn saatujen vastausten perusteella sairastuneita arvioidaan olevan kolmisenkymmentä.

Tartuntalähde ei ole vielä selvillä. Viime viikolla otetuista elintarvike- ja pintapuhtausnäytteistä ei ole löytynyt salmonellaa. Ravintolasta ja elintarvikkeista on otettu lisänäytteitä, joiden tuloksia on odotettavissa keskiviikkona. Ravintolassa on tehty normaalin siivouksen lisäksi tehosiivous ja laaja desinfiointi heti epäilyn ilmettyä. Ravintola Sigrid’sin toiminta jatkuu normaalisti.

Kaikkia ravintolassa 27.-29.1. ruokailleita ja vatsaoireita saaneita asiakkaita pyydetään täyttämään sähköinen ruokamyrkytysepäilykysely epidemian laajuuden selvittämiseksi.

Epidemian leviämisen ehkäisemiseksi on erityisen tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta. Mikäli ravintolassa 27.-29.1. ruokailleilla henkilöillä esiintyy kuumetta ja vatsaoireita, on syytä soittaa omalle terveysasemalle tai Soiten yhteispäivystykseen 116 117.

Asiasta tiedotetaan lisää torstaina 11.2.