Kiepin näyttelyt avataan kesällä

Kiepin näyttelyiden rakentaminen alkoi viime kesänä. Näyttelyiden rakentamisen työvaiheita ovat mm. näytteiden tarkistaminen, valokuvaus, nimilappujen uusiminen, vitriinien puhdistus ja näytteiden esillepano. Eniten aikaa vievä vaihe oli kuitenkin täytettyjen eläinten pienoisdioraamojen kunnostus; useiden alustojen vanhat sammalet ja jäkälät uusittiin.

Luontokokoelman näyttelyistä kotimaiset näytteet ovat pääosin paikallaan ja fossiilikokoelman esillepano alkanut. Mineraalikokoelman näyttelystä noin 2/3 on valmis. Tavoitteena on avata Kiepin ovet yleisölle ensi kesän aikana. Ulkomaisia eläimiä esittelevän vitriinin sekä ison dioraaman teko ovat vuorossa myöhemmin.

Museokorttelissa aloitettiin viime syksynä pihan perusparannus, johon liittyen alueen opasteet tullaan uusimaan. Kiepin pihalle valmistui geologinen näyttely, jossa esitellään Keski-Pohjanmaan kallioperän kivilajeja ja Suomen geologisia erikoisuuksia. Hanke toteutettiin yhteistyössä Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) sekä Kokkolan hautakivipalvelun kanssa K.H. Renlundin säätiön myöntämän apurahan turvin. Kevään aikana pihan perusparannus saatetaan loppuun ja myös kivilajinäyttely täydentyy opasteilla.

Kiepin viralliset avajaiset järjestetään syyskuussa.