Klinikkamaksut otetaan käyttöön kunnallisilla pieneläinvastaanotoilla

Klinikkamaksut kunnallisilla pieneläinvastaanotoilla otetaan käyttöön Keski-Pohjanmaan alueella 1.1.2021 alkaen. Klinikkamaksut ovat 5, 10 tai 15 euroa, riippuen toimenpiteestä. Mikäli saman vaivan hoitamiseksi joudutaan tekemään lisäkäynti, tämä sisältyy em. maksuun. Klinikkamaksun lisäksi eläinlääkärit perivät asiakkaalta kunnallisen eläinlääkäritaksan mukaisen käyntimaksun ja toimenpidepalkkion.

Klinikkamaksut peritään seuraavasti:

Perustoimenpide 5 €, esim. rokotus, terveystarkastus, pienen haavan ompelu, verenotto sekä muut pienet toimenpiteet.
Vaativa toimenpide 10 €, esim. kissan ja koiran kastraatio, kissan sterilisaatio, hammaskiven poisto sekä vastaava toimenpide.
Erittäin vaativasta toimenpiteestä klinikkamaksun suurus on 15 €, esim. koiran sterilisaatio, mahalaukun torsio ym.
Ympäristöterveydenhuollon valvontayksiköistä noin 65 %:lla on tällä hetkellä voimassa olevat klinikkamaksut käytössään. Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuolto ei ole aikaisemmin perinyt klinikkamaksuja.

Eläinlääkintähuoltolain mukaisesti kunta voi periä kotieläimen omistajalta tai haltijalta maksun kunnan järjestämistä toimitiloista ja työvälineistä sekä avustavan henkilökunnan palkkauksesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi silloin, kun kotieläintä hoidetaan eläinlääkärin vastaanotolla (klinikkamaksu).

Kunnalliset pieneläinvastaanotot Keski-Pohjanmaan ympäristöterveydenhuollon alueella löytyvät tällä hetkellä kanta-Kokkolasta (Vasarakuja 15), Kälviältä (Uusi Teollisuustie 5), Kannuksesta (Varastotie 1), Toholammilta (Hakatie 17), Halsualta (Pajutie 7), Vetelistä (Juhanintie 2) ja Perhosta (Teollisuustie 2). Vetelin vastaanotolta järjestetään toistaiseksi palvelut Vetelin, Kruunupyyn ja Kaustisen alueille. Toholammin vastaanotolta palvelut järjestetään myös Lestijärven alueelle. Kunnaneläinlääkäreillä on puhelin- ja ajanvarausaika arkiaamuisin klo 8-9.

Kunnaneläinlääkäreiden yhteystiedot löytyvät nettiosoitteesta www.kokkola.fi/ymparistoterveydenhuolto.

Alueen kunnat sijoittuvat nykyisin kolmeen eri päivystysalueeseen:

• Eteläinen (yhteinen Pietarsaariseudun kanssa): kanta-Kokkola, Kruunupyy, Pietarsaari, Pedersöre, Uusikaarlepyy ja Luoto, puh. 0600 399 700
  • Lestijokilaakso: Kälviä, Lohtaja, Ullava, Kannus,Toholampi ja Lestijärvi, puh. 0600 399 701
  • Perhonjokilaakso: Halsua, Kaustinen, Veteli ja Perho, puh. 0600 399 702