Kokkolalaisille omaishoitajille maksuttomat uintikäynnit jatkossakin

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan 21.2.2024, että omaishoitosopimuksen tehneet henkilöt, joiden kotipaikkakunta on Kokkola ovat oikeutettuja maksuttomaan uintikäyntiin Uintikeskus VesiVeijarissa jatkossakin.

Valtuustoaloitteen pohjalta toteutetun maksuttomien uintikäyntien kokeilujakson kokemukset olivat tehdyn arvioinnin mukaan myönteiset. Viime vuoden maaliskuusta alkaen käyntejä oli yhteensä 925, keskimäärin 84 käyntiä per kuukausi.

Kokeilun taloudellisia vaikutuksia oli hyvin vaikeata arvioida tarkasti koska emme tiedä kuinka moni omaishoitajista olisi käynyt muutenkin uimassa ja millä uintimaksulla tai minkä verran maksuttomuus lisäsi käyntejä. Karkea arvio uintimaksujen tulomenetyksestä kokeilujakson käyntien perusteella on enintään noin 180 euroa per kuukausi.

Asiakkailta saatu palaute on ollut pelkästään kiitettävää. He toivovat yksimielisesti, että mahdollisuus maksuttomiin uintikäynteihin jatkuisi. Soiten ja omaishoitojärjestön saaman palautteen mukaan uintikäynnit ovat tukeneet omaishoitajien jaksamista.

Kokeilujakson ohjeistus voimassa olevan omaishoitosopimuksen tai enintään kolme kuukautta vanhan palkkakuitin tai -todistuksen esittämisestä kassalla on ollut toimiva ja oikeuttaa uintiedun käyttöön jatkossakin. Henkilöllisyys on pyynnöstä todistettava.

Lautakunta päätti lisäksi, että omaishoitajien uintikäynnin hinta tarkistetaan jatkossa osana uintikeskuksen hinnastoa.