Kokkolan Urheilupuiston konsepti hyväksytty

Kokkolan kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 27.9.2021 Kokkolan Urheilupuiston konseptin. Päätös on Urheilupuisto-hankkeen etenemisen kannalta ratkaiseva, sillä se määrittelee ne linjaukset, joiden mukaan Urheilupuiston suunnittelua aletaan viemään eteenpäin.

”Urheilupuiston konseptin hyväksyminen on merkittävä virstanpylväs Urheilupuiston kehityksen kannalta”, sanoo Kokkolan Urheilupuisto Oy:n toimitusjohtaja Timo Sivula. ”Meillä on nyt valtuudet aloittaa allianssin kokoaminen ja urheilupuiston suunnittelutyö. Tähtään siihen, että voimme tuoda urheilupuistoallianssin sitovat tarjoukset ja aikataulut Kokkolan kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ennen ensi kesää.”

Konseptin mukaan Urheilupuiston tavoitetilana on allianssimallilla toteutettu rakennus- ja saneeraushanke, jonka budjetti on noin 50 miljoonaa euroa. Konseptin mukaiseen rakennuskokonaisuuteen sisältyy kaksi katettua harjoitusjääkaukaloa sisäjuoksuratoineen, nykyaikaiseksi kunnostettu jäähalli, saneerattu Urheilutalon suojeltu osa, jossa koripallokenttä ja kunnostettu voimanostosali sekä uusi suuri sisäareena.

Sisäareenaan kuuluvat

• nykyaikaiset nopeasti muunneltavat näyttely-, messu-, viihdekonsertti- ja konferenssitilat
  • tilat liikuntatoimelle ja -toimijoille, sekä esimerkiksi lääkäreille, fysioterapialle ja testilaboratoriolle
  • monikäyttöiset urheilutilat, joissa sisäurheilulajeille hyvät puitteet
  • korkeatasoiset ravintolatilat ja -palvelut yritystilaisuuksia varten
  • lehdistötilat, jotka voivat toimia päivisin opetusluokkana
  • nuoria houkuttelevat tilat, telineet ja välineet

Konseptin ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu  jalkapallostadion, jossa on 2000 katettua istumapaikkaa. Jalkapallostadion rakentuu sisäareenan kylkeen siten, että areenan pukuhuoneet ja muut sosiaalitilat tulevat myös jalkapalloilijoiden käyttöön. Optiona on kokonaan katetun stadionin rakentaminen toisessa vaiheessa.

Urheilupuiston allianssin ja suunnitelmien odotetaan valmistuvan kesään 2022 mennessä. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuoden 2023 aikana ja saattaa päätökseen vuoden 2025 aikana. Seuraava merkittävä virstanpylväs on valtuuston rahoituspäätös, joka voidaan aikaisintaan tehdä keväällä 2022 kun allianssi ja suunnitelmat ovat valmiita.

Mikä on konsepti?

Konsepti on karkea, ”hiekkaan piirretty” ja alustava visio hankkeen tai projektin tavoitetilasta. Se kertoo, mitä ollaan tekemässä. Konseptia seuraava suunnittelutyö määrittelee, miten se tehdään. Suunnittelutyö siis alkaa hyväksytystä konseptista. Yksityiskohdat, aikataulu ja budjetti tarkentuvat  suunnittelutyön aikana.