Hyppää sisältöön

Työntekijät saavat uusia tapoja antaa palautetta – Kokkolan kaupunki kehittää työntekijäkokemusta

Kokkolan kaupunki käynnistää työntekijäkokemuksen ja sisäisten palvelujen kehittämishankkeen. Hankkeen pilottivaihe toteutetaan alkuvuoden aikana. Tavoitteena on vahvistaa työhyvinvointia, sujuvoittaa yhteistyötä organisaatiorajojen yli ja tarjota työntekijöille parempia työyhteisön sisäisiä palveluja. Vahvistamalla työntekijän positiivisia kokemuksia parannetaan myös kuntalaisten asiakaskokemusta ja luodaan ihmislähtöisen kehittämisen työkaluja.

Helmikuussa otetaan käyttöön myös uusi sisäinen turvallisuusilmoitustyyppi. Kaupungin työntekijät voivat tehdä jatkossa sähköisen turvallisuusilmoituksen mahdollisesta häirinnästä tai epäasiallisesta kohtelusta. Uusi ilmoitustyyppi tukee kaupunkiorganisaatiossa jo käytössä olevaa ”Polku vastuulliseen työkäyttäytymiseen” –toimintamallia. Ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti. Muista turvallisuusilmoituksista poiketen niitä pääsevät näkemään vain työsuojeluhenkilöstö ja henkilöstöjohtaja.

”Eri organisaatioiden kokemusten mukaan häirinnän, epäasiallisen kohtelun ja jopa kiusaamisen kokemukset ilmenevät anonyymeinä vastauksina vuotuisissa työhyvinvointikyselyissä. Jälkikäteen tilanteisiin ja niiden juurisyihin on vaikea päästä käsiksi” kuvailee kaupungin työsuojelupäällikkö Tapio Hakala. ”Haluamme varmistaa mahdollisuuden tuoda myös mahdollisia negatiivisia kokemuksia esille turvallisesti. Tällöin päästään pureutumaan konkreettisiin tilanteisiin ja tukemaanhenkilöstöä sekä työyhteisöä ongelmien ratkaisemisessa.”