Nainen tekee käsillään sydämen.

Valtakunnallinen Puhtauspäivä

4.12. vietetään valtakunnallista Puhtauspäivää. Puhtauspäivänä nostamme esiin puhtausalan ammattilaisten tekemää näkymätöntä, mutta arvokasta työtä.

Kokkolan kaupungin puhtauspalveluilla on siivottavia neliöitä yhteensä 162 899 m2. Tähän neliömäärään lukeutuvat koulut, päiväkodit, toimistot, kirjastot, liikuntapaikat sekä museot. Työntekijöitä puhtauspalveluilla on noin 145.

29 päiväkotia ja 29 koulua

Päiväkodeissa laitosapulaiset huolehtivat kaikkien tilojen yleisestä hygieenisestä puhtaudesta ja oheispalveluna petivaatteiden vaihdosta sekä ruokalappujen ja pesupyyhkeiden pesusta. Kouluissa siivoojat vastaavat mm. luokka- ja wc-tilojen, yleisten tilojen, ruokasalien sekä liikuntasalien puhtaudesta. Kesäisin puhdistetaan kaikki pinnat ja kalusteet huolellisemmin seuraavaa lukuvuotta varten.

Haastavin siivouskohde on Uintikeskus VesiVeijari, jossa korkea asiakasmäärä, aukioloajat sekä hygieniaan liittyvät vaatimukset tekevät siivouksesta vaativaa. Uintikeskus vaatii siivoojilta erityisosaamista, korkeaa hygienian hallintaa ja vastuunkantoa. Siellä pintojen puhtauden hallinnalla on suora yhteys allasveden puhtauteen. Mikäli tilojen puhtauden hallinta laiminlyödään, se voi heijastua uimaveden laatuun ja sitä kautta asiakkaiden terveyteen.

#KiitäSiivoojaa

Siivouksen avulla ylläpidetään ja hoidetaan rakennusten kuntoa sekä luodaan turvalliset, terveelliset tilat käyttäjille. Pintojen puhtaus tukee myös sisäilman laatua. Puhtauspalveluissa arvostetaan ammattitaitoa, ja jokaisella vakituisella työntekijällä on koulutus alalle.

Puhtauspäivänä koko Suomi kiittää siivoojia! Osallistu ja kannusta myös muita muistamaan siivoojia. Somessa kiitoksensa voi jakaa hashtagilla #kiitäsiivoojaa, #puhtauspäivä ja #puhtausala.