Hyppää sisältöön

Soputiimi

KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEN SUUNNITELMA 2020-2021

1. Luokkatyöskentely

2. Tehokas välituntivalvonta

3. Yhteistyö vanhempien kanssa

4. Kiusaamistapausten selvittäminen

5. Kokkolan koulujen yhteinen hyvinvointikysely (Sivistyskeskus)

  • -luokkatyössä käytössä Yhteispeliä-, Mielenterveyttä alakouluihin- ja Huomaa hyvä –materiaaleja

    -keskustelevat aamupiirit päivän aloituksena kaikissa luokissa (ks. Yhteispeliä-kirjan linkkiä)

    -jokaisessa luokassa päivittäin oppilaat arvioivat omaa fiilistä opettajan laatimalla tunnemittarilla

    -sosiogrammit syyslukukaudella, käsittely Hyvinvointiryhmässä YHR

    -tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen sisältyy luokan työskentelyyn

    -kohdataan oppilaita arvostavasti ja kysellään kuulumisia, Mitä kuuluu? Miten menee? Mikä fiilis?

    -itsetuntemuksen vahvistaminen

    -voimavarojen ja elämäntaitojen tukeminen

    -oppilaiden vahvuuksien tunnistaminen ja käyttäminen oppimisessa

    -positiivisen vuorovaikutuksen vahvistaminen

    -ratkaisukeskeisten toimintatapojen harjoittelu ja käyttäminen

    -hyvien käytöstapojen harjoitteleminen

  • -positiiviset HUOMAA HYVÄ –kohtaamiset oppilaiden kanssa

    -välituntivalvojia 3/välitunti, valvojilla huomioliivit

    -tavoitteena varmistaa oppilaiden turvallisuus, vähentää mahdollisuuksia kiusaamiseen

    -välituntivalvoja juttelee oppilaiden kanssa jokaisen välitunnin aikana

    -välituntivalvojat valvovat etupihalla, takapihalla tai areenalla vastuualueensa mukaan

  • -huoltajien ja koulun henkilökunnan välinen positiivissävytteinen yhteydenpito Wilman, puhelimen tai keskustelujen avulla

    -vuosiluokittain toteutettavat vanhempainillat huoltajien toiveita huomioiden

    -vapaamuotoinen huoltajista koostuva keskustelufoorumi, vanhempainraati, kokoontuu tarvittaessa ja antaa huoltajien näkökulman koulun toimintakulttuuriin

  • -selvitetään asianomaisten kanssa, onko kyse toistuvasta kiusaamisesta

    -mikäli EI -> luokanopettaja selvittää asian ja ilmoittaa aina kotiin puhelimitse ja/tai Wilma-viestillä  ristiriitatilanteen selvittelystä tai kasvatuskeskustelusta

    -mikäli KYLLÄ -> kiusaamistapauksen selvittely ohjataan Sopu-tiimille

    -SOPU-tiimissä vastuuopettajina toimivat Kirsi Flinck, Tommi Penttilä, Janne Petäjä, Taru Pihlajakangas, Kirsi Moilanen ja Outi Sundell

    -hyvinvointiryhmä käsittelee kiusaamisen tapausten selvittämismallin yhdessä henkilökunnan kokouksessa

    Heidän tehtävänä on:

    – kiusatun oppilaan kuuleminen ja tukioppilaiden sopiminen kiusatulle omasta luokasta

    -keskustelut kiusaamiseen osallistuneiden oppilaiden kanssa yksitellen ja sopiminen toimista, joilla vahvistetaan kaveruussuhdetta

    -keskustelujen jälkeen SOPU-tiimi tiedottaa huoltajia oppilaiden kanssa sovituista toimenpiteistä

    -kahden viikon kuluttua on seurantakeskustelu, johon huoltajat voivat halutessaan osallistua

    -mikäli kiusaaminen toistuu Sopu-tiimin toimenpiteistä huolimatta, niin 2-3 käsittelyn ja seurantajakson jälkeen, SOPU-tiimi pyytää mukaan koulukuraattorin ja perheneuvolan palveluita

  • Hyvinvointikysely kiusaamisen ehkäisemisen tueksi:

    -oppilaat tekevät yhdessä huoltajiensa kanssa

    -opettajat tekevät yhteenvedon tuloksista koulun hyvinvointiryhmän käsittelyyn

    -tulokset käsitellään oppilaiden, opettajien ja koulun yhteisöllisen hyvinvointiryhmän kanssa, oppilaskuntakokouksessa sekä tiedotetaan tuloksista huoltajia

    -tuloksia käytetään kiusaamisen ehkäisyn kehittämiseen