Kokkolan kaupunki tekee markkinointiyhteistyötä kokkolalaisten edustustason urheilujoukkueiden kanssa. Lisäksi kaupunki valitsee vuosittain hakemusten perusteella kummiurheilijan tai -urheilijoita, joiden kanssa solmitaan kummiurheilijasopimus.seurat
Urheilujoukkueiden ja kummiurheilijoiden markkinointiyhteistyö
Kummiurheilija
Kummiurheilijaksi voi hakea Suomen huippua lajissaan tavoitteleva 16–24-vuotias yksilöurheilija, joka edustaa kokkolaista urheiluseuraa, tai jonka kasvattajaseura on ollut kokkolalainen. Kummiurheilijasopimukset ovat kaksivuotisia. Hakuaika ja yhteistyöhön varattava summa määritellään vuosittain.
Kummiurheilijaksi valittavilta henkilöiltä edellytetään urheilun eettisten periaatteiden, Suomen antidopingsäännöstön sekä Kokkolan kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman noudattamista. Kummiurheilija sitoutuu tekemään markkinointiyhteistyötä kaupungin kanssa erikseen sovittavalla tavalla ja kanavissa.
Vuosille 2026–2027 valitaan yhteensä enintään kolme kummiurheilijaa. Hakuaika päättyy 30.1.2025, ja valinnat tehdään joulukuussa.
Hae kummiurheilijaksiMarkkinointiyhteistyö edustusjoukkueiden kanssa
Kokkolan kaupunki tekee markkinointiyhteistyötä kokkolalaisten urheiluseurojen edustusjoukkueiden kanssa. Yhteistyösopimukset perustuvat kaupunginhallituksen 28.4.2025 § 195 määrittelemiin periaatteisiin ja kriteereihin. Sopimuksen kesto vaihtelee lajin ja kauden mukaan.
Periaatteet
- Laji on olympiakomitean virallinen laji. Sillä on oma, olympiakomitean alainen lajiliitto sekä valtakunnallinen sarja.
- Joukkue sitoutuu noudattamaan urheilun eettisiä periaatteita sekä Suomen antidopingsäännöstöä.
- Markkinointiyhteistyössä huomioidaan tasa-arvonäkökulma kaupungin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman (2024) mukaisesti.
- Markkinointiyhteistyöstä tehdään kunkin joukkueen kanssa erillinen sopimus. Yhteistyön toteutuminen edellyttää sopimusehtojen noudattamista.
- Markkinointiyhteistyöhön myönnetty summa voidaan periä osittain tai kokonaan takaisin, jos sopimusehtoja ei noudateta. Jos kaupungilla on saatavia seuralta, jolle markkinointiyhteistyöhön on myönnetty rahaa, saatavat kuitataan ensin maksettavaksi yhteistyöhön myönnetystä summasta.
Kriteerit
Lajin yleisyys ja tunnettuus Suomessa
Mittarina aikuisten (+18-vuotiaiden) lisenssipelaajien määrä lajeittain, sekä sarjataso seuraavasti:
- Kategoria 1: yli 10 000 lisenssipelaajaa ja lajin kaksi ylintä sarjatasoa (12 000 €)
- Kategoria 2: yli 10 000 lisenssipelaajaa, ja lajin alemmat kansalliset sarjatasot (6 000 €)
- Kategoria 3: alle 10 000 lisenssipelaajaa ja lajin kansallinen sarjataso (3 000 €)
Edellisen kauden näkyvyys ja tavoittavuus
Perustuen seuran toimittamaan raporttiin.
- Medianäkyvyys tv:ssä ja verkossa (max 5 000 €)
- Somekanavien tavoittavuus / seuraajamäärä (max 2 000 €)
- Otteluiden katsojamääräkeskiarvo (max 3 000 €)
Urheilujoukkueiden markkinointiyhteistyöhön sisältyy vähintään
- Alustava markkinointisuunnitelma, joka sisältää kaupungin saaman näkyvyyden kauden aikana
- Kaupungin logonäkyvyys esimerkiksi pelipaidoissa, laitamainoksissa, otteluilmoituksissa ja somekanavissa
- Sovittu määrä lippuja otteluihin
- Seura vastaa kotiotteluiden julkaisusta Kokkolan tapahtumakalenterissa.
- Muu, erikseen sovittava yhteistyö (esim. tapahtumat, markkinointiviestinnän kampanjat)
Voimassa olevat yhteistyösopimukset (6.11.2025)
- Hermes (jääkiekko, miesten Ykkönen)
- Tiikerit (lentopallo, miesten Mestaruussarja)
- Nibacos (salibandy, miesten Ykkönen)
-
Jonne Sandberg
Kehitysjohtaja
Puhelin
Sähköposti
Toimipaikka
Kaupungintalo
Palvelualue
Elinkeinot ja kaupunkikehitys
-
Päivi Korpisalo
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Puhelin
Sähköposti
Toimipaikka
Kaupungintalo
Palvelualue
Elinkeinot ja kaupunkikehitys