Pohjanmaan lastenkulttuuriverkosto Bark on tuottanut kaksi digitaalista pakohuonepeliä, joita opettajat, museotyöntekijät, kulttuurivastaavat tai työpajaohjaajat voivat omatoimisesti käyttää.
Päästäksesi pelaamaan, kysy salasanaa peliin sähköpostitse osoitteesta khrenlundinmuseo.elamys@kokkola.fi tai annina.ylikoski@obotnia.fi.
Kadonneen tervan arvoitus
Seikkailu Pohjanmaan 1700-luvun merenkulkukaupungeissa. Laivaan lastataan tervaa ulkomaan markkinoita varten, mutta yhtäkkiä tervatynnyreitä alkaa kadota. Kuka varastaa tervaa ja miksi? Voitko auttaa nappaamaan syylliset? Kadonneen tervan arvoitus nivoo yhteen aikamatkapedagogiikan, pakohuoneen jännityksen ja 1700-luvun Pohjanmaan historialliset faktat.
Kohderyhmä: 5.–6.-luokkalaiset
Kesto: noin 45 minuuttia
Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka
Arvidin salainen matka, digitaalinen pakohuonepeli
On vuosi 1903. Nuori pohjalaismies Arvid lähtee jännittävälle matkalle Amerikkaan, mutta hän tarvitsee matkan varrella apua. ”Arvidin salainen matka” yhdistää escape room- tai pakohuonepelin idean aikamatkapedagogiikkaan, ja yhdistelmään mahtuu myös siirtolaisuutta käsittelevä historian oppitunti.
Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
Kesto: noin 40 minuuttia
Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka