Hyppää sisältöön

Opi ja koe

Tältä sivulta löydät materiaaleja ja vinkkejä Kokkolan historian ja kulttuuriympäristön tutkimiseen ja kokemiseen. Materiaaleja voi vapaasti käyttää esimerkiksi opetuksen tukena tai vapaa-ajan vietteenä.

  • Historiasuunnistuksessa etsitään historiallisia kohteita Kokkolan keskustan alueelta. Materiaalissa on kuva ja kysymyksiä jokaisesta kohteesta.  Materiaali (pdf) houkuttelee tutkimaan ympäristön muuttumista eri aikakausina.

    Historiasuunnistus

  • Reittejä on kaksi, Kirkonmäen reitti sekä Suntinsuun reitti. Reitistöjen kohteet näet kartasta, ja voit joko seurata karttaan merkittyä reittiä, tai valita itse missä järjestyksessä kohteet näet.

    Jokaisesta kohteesta avautuva sivu kertoo tarinan menneestä, mitä kyseisessä paikassa on aiemmin ollut ja haastaa sinut miettimään mennyttä Kokkolaa uudella tavalla. Kartat ja kohteet löydät täältä:

    Kulttuuripyöräilyreitit

  • K.H.Renlundin museo kantaa peruskokoelmansa lahjoittajan nimeä. Karl Herman Renlund (1850-1908) lahjoitti synnyin kaupungilleen Kokkolalle testamentissaan kokoelman taideteoksia ja muita esineitä.
    Roosin talon yläkerrassa on esillä Roosin historia ja Renlundin lahjoitukseen kuuluvia tunnettuja teoksia suomalaisen taiteen kultakaudelta.
    Teoksia kuten Arvid Liljelund, Lukeva nainen (1869), Pekka Halonen, Ilveksen jäljillä (1903) ja Karl Herman Renlundin muotokuva (1902), sekä Johan Lind, Catharina Sophia Roosin muotokuva (1828).

    Yhteistyössä K.H.Renlundin museo ja Mediakeskus Lime.

  • Pohjanmaan lastenkulttuuriverkosto Bark on tuottanut kaksi digitaalista pakohuonepeliä, joita opettajat, museotyöntekijät, kulttuurivastaavat tai työpajaohjaajat voivat omatoimisesti käyttää.

    Päästäksesi pelaamaan, kysy salasanaa peliin sähköpostitse osoitteesta khrenlundinmuseo.elamys@kokkola.fi tai annina.ylikoski@obotnia.fi.

    Kadonneen tervan arvoitus

    Seikkailu Pohjanmaan 1700-luvun merenkulkukaupungeissa. Laivaan lastataan tervaa ulkomaan markkinoita varten, mutta yhtäkkiä tervatynnyreitä alkaa kadota. Kuka varastaa tervaa ja miksi? Voitko auttaa nappaamaan syylliset? Kadonneen tervan arvoitus nivoo yhteen aikamatkapedagogiikan, pakohuoneen jännityksen ja 1700-luvun Pohjanmaan historialliset faktat.

    Kohderyhmä: 5.–6.-luokkalaiset
    Kesto: noin 45 minuuttia
    Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka

    Tästä pääset pelaamaan

    Arvidin salainen matka, digitaalinen pakohuonepeli

    On vuosi 1903. Nuori pohjalaismies Arvid lähtee jännittävälle matkalle Amerikkaan, mutta hän tarvitsee matkan varrella apua. ”Arvidin salainen matka” yhdistää escape room- tai pakohuonepelin idean aikamatkapedagogiikkaan, ja yhdistelmään mahtuu myös siirtolaisuutta käsittelevä historian oppitunti.

    Kohderyhmä: 7.–9.-luokkalaiset
    Kesto: noin 40 minuuttia
    Suositeltu osallistujamäärä: yksi koululuokka

    Tästä pääset pelaamaan