Hyppää sisältöön

Lucina Hagmanin koulu

Lucina Hagmanin koulu (vuosiluokat 7 – 9) toimii Kälviällä ja muodostaa koillisreitin yhteistoiminta-alueen yhdessä Kälviän kirkonkylän, Marttilan, Peltokorven, Ruotsalon, Rahkosen ja Veikko Vionojan alakoulujen kanssa.

Koulussa on käytössä 5-jaksojärjestelmä ja oppitunnin pituus on 56 minuuttia.

Lucina Hagmanin koululle valmistui uusi koulurakennus kesällä 2015.

Oppilasmäärä: 242 (10.9.2025)
Luokkien määrä: 15
Henkilökunnan määrä: 36

  • Erkki Kinnunen, rehtori

    Ari Anttila (AA), ruotsi, englanti, 8E

    Jiska Gröhn (JIG), historia, uskonto, yhteiskuntaoppi, 8C

    Ilona Haverinen (IH), musiikki, virkavapaalla

    Lotta Honkaharju-Kykyri (LHK), historia, uskonto, yhteiskuntaoppi, 7D

    Nina Kankkonen-Järvelä  (KAN). historia, uskonto, yhteiskuntaoppi, opintovapaalla

    Pinja Koivumäki (PiKo), liikunta, terveystieto

    Katriina Kujala (KKU), matematiikka, fysiikka, kemia

    Eerik Mustajärvi (EIM), tekninen työ, historia, 9D

    Anu Nygård (AN), apulaisrehtori, matematiikka, fysiikka, kemia

    Saija Paloranta (SPA), äidinkieli ja kirjallisuus, 9B

    Iida Pappinen (PaI), englanti, ruotsi, ranska, 7E

    Lassi Pappinen, musiikki

    Suvi Patana (PSu), matematiikka, fysiikka, kemia, 7A

    Eija Piispanen (EP)  tekstiilityö, englanti

    Ilkka Raunismaa (RIL), maantieto, matematiikka, 8A

    Päivi Ruokoja (PR), kotitalous, 7B

    Johanna Saarenpää (SJO), kuvataide, 8D

    Jouko Salmela (JS), liikunta, 9E

    Leena Sinikumpu (LSI), erityisopetus

    Jenni Tiitto (JETI),  oppilaanohjaaja

    Miia Tuikka (MTU), erityisopetus

    Anne Viitasaari (AV), matematiikka, fysiikka, kemia

    Maria Vuollet (MV), äidinkieli ja kirjallisuus, 9A

    Andrea Winter, englanti, saksa, 8B

    Koulusihteeri:
    Virpi Leppälä

    Koulunkäynninohjaajat:
    Tuomas Autio
    Hannele Hiltula
    Tero Korpijärvi
    Henna Törmänen

    Keittiö:
    Ritva Kujala, ruokapalveluesimies
    Sinikka Saari
    Katriina Untinen
    sähköposti:
    lucinahagman.keittio@kokkola.fi

    Kiinteistönhoito:
    Raimo Meriläinen

    Siivous:
    Kätlin Karjus, toimitilahuoltaja

    Oppilashuolto:
    Johanna Pohjola, terveydenhoitaja, sähköposti : johanna.pohjola@soite.fi
    Eva-Maria Karlström, koulukuraattori, sähköposti: eva-maria.karlstrom@soite.fi

  • 1.Lucina Hagmanin koulu

    2. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen

    Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulupäivän sujumista sekä koulun turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Järjestyssäännöt auttavat lisäämään sekä oppilaiden että henkilökunnan hyvinvointia[1].

    3. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet 

    Oppilaiden yhdenvertaisuus ja tasa-arvo sekä muut oikeudet
    Kaikilla oppilailla on oikeus käydä koulua, tulla yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti kohdelluksi, oikeus henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä yksityiselämän suojaan.

    Kaikilla oppilailla on oikeus saada opetusta kaikkina koulun työpäivinä, oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön sekä muihin lainsäädännössä määriteltyihin etuuksiin ja palveluihin.

    Oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti järjestyssääntöjen noudattamisen valvonnassa ja myös järjestyssääntöjen rikkomuksissa on huomioitava oppilaiden yhdenvertaisuus.

    Oppilaan velvollisuudet
    Oppilaiden velvollisuus on osallistua opetukseen, kunnes oppivelvollisuus on suoritettu[2]. Oppilas voi olla pois opetuksesta, jos hänelle ole myönnetty lupa poissaoloon[3]. Oppilailla on velvollisuus suorittaa koulutehtävät tunnollisesti, selvittää poissaoloaikaiset tehtävät ja käyttäytyä asiallisesti ja ystävällisesti kaikkia kohtaan. Jokainen on vastuussa omista sanoistaan ja teoistaan.

    [1] Perusopetuslaki 29 § 4 mom.

    [2] Perusopetuslaki 25 ja 26 §.

    [3] Toimivallasta poissaololuvan myöntämiseen määrätään Sivistystoimen toimintasäännössä.

     

    4.Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen

    Hyvä käytös
    Olen kohtelias: tervehdin, kiitän ja autan. Käytän asiallista ja kohteliasta kieltä. Otan toiset huomioon antamalla opiskelurauhan.

    Saavun oppitunneille ajoissa, kotitehtävät tehtyinä ja tarvittavat opiskeluvälineet mukana.

    Käyttäydyn hyvin kaikissa koulun tilaisuuksissa ja koulupäivän tilanteissa. Noudatan hyviä tapoja ja käyttäydyn asianmukaisesti myös koulumatkalla ja kuljetuksissa. Edistän koulun työrauhaa ja hyvää ilmapiiriä.

    Olen hyvä ja reilu kaveri; en kiusaa. Jos huomaan kiusaamista, ilmoitan siitä aikuiselle. Kunnioitan erilaisuutta ja arvostan toisia. Jokainen koulun aikuinen on ohjaajani.

    Noudatan hyviä ruokailutapoja. Jonotan rauhallisesti. Otan ruokaa vain niin paljon kuin syön.

    Pukeudun tarkoituksen- ja säänmukaisesti sekä tarvittaessa turvallisuus- ja hygieniaseikat huomioiden.

     

    Oleskelu ja liikkuminen
    Välitunnilla saan leikkiä koulun rajojen sisäpuolella ja siirryn ripeästi sisälle välitunnin päätyttyä. Liikun sisällä kävellen.

    Huomioin oman ja muiden turvallisuuden, sekä olen reilu kaveri leikeissä ja peleissä. Säilytän polkupyörää ja muita kulkuvälineitä niille varatulla alueella enkä käytä niitä välitunnilla. Liikun liikennesääntöjä noudattaen sekä koulumatkoilla että koulupäivän aikana. Käytän pyöräillessä kypärää. Koulupäivän päättyessä en jää viivyttelemään kouluun tai koulualueelle, vaan lähden kotimatkalle.

    Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
    En ota luvatta toisen enkä koulun omaa. Laitan omat ja yhteiset tavarat paikoilleen. Pidän hyvää huolta koulun omaisuudesta, koulurakennuksesta, oppikirjoista, muista opiskeluvälineistä, välitunti- ja liikuntavälineistä sekä omista tavaroistani.

    En roskaa sisä- enkä ulkotiloissa. Pidän koulun alueen siistinä.

     

    Turvallisuus
    Jätän kotiin koulutyötä häiritsevät tavarat.

    Ilmoitan välittömästi sattuneesta vahingosta tai tapaturmasta koulun henkilökunnalle.

    Jos rikon tahallisesti koulun omaisuutta, joudun korjaamaan tai korvaamaan vahingon ja sovittamaan tekoni[4].

    Noudatan opettajan antamia turvallisuusohjeita.

     Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
    Puhelinta tai muuta mobiililaitetta[5] ei saa käyttää oppitunnin, välitunnin, ruokailun tai siirtymien aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimiseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon tai apuvälineenä[6].

    Puhelinta ja muuta mobiililaitetta saa opettajan luvalla käyttää, jos oppilaalla on kiireellinen tarve oppitunnin aikana olla yhteydessä huoltajaan esimerkiksi oppilaan sairastumisen vuoksi. Oppilaalla on aina oikeus ilman koulun henkilöstön lupaa hätätilanteessa soittaa hätänumeroon.

    Puhelinta tai muuta mobiililaitetta tulee säilyttää oppilaskaapissa, repussa tai laukussa häiriöttömässä tilassa myös välitunnin, ruokailun ja siirtymien aikana.

    Opettajalla tai rehtorilla on oikeus ottaa puhelin tai muu mobiililaite haltuunsa, jos se häiritsee oppituntia tai koulupäivää. Haltuun otettu laite säilytetään loppupäivän koulun kansliassa ja se luovutetaan oppilaalle koulupäivän päätyttyä. Kouluun tuotu puhelin tai muu mobiililaite on oppilaan omalla vastuulla. Koulu ei vastaa koulupäivän aikana vahingoittuneesta tai kadonneesta laitteesta, ellei vahinko ole aiheutunut koulun tai sen henkilökunnan tuottamuksellisesta toiminnasta[7].

    Käytän koulun tietokoneita ja muita laitteita vastuullisesti ja vain annettujen tehtävien tekemiseen.

    Toimin vastuullisesti sosiaalisessa mediassa. Kuvaan ainoastaan henkilöitä, joilta olen saanut luvan kuvaamiseen. En julkaise tai jaa toisesta henkilöstä otettua valokuvaa, videota tai äänitallennetta ilman häneltä saatua lupaa internetissä, sosiaalisessa mediassa tai muussa julkisessa paikassa.

    En kopioi tekstiä, kuvia tai muuta mediaa luvatta lähdettä ilmaisematta.

    Päihteet ja vaaralliset esineet
    Koulualueella, sen läheisyydessä ja koulun tai oppilaiden järjestämissä tilaisuuksissa on tupakointi (myös sähkötupakointi ja nuuska), päihteiden käyttö, hallussapito ja niiden vaikutuksen alaisena oleminen kielletty.

    Kouluun ei saa tuoda lailla kiellettyjä, vaarallisia tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettuja esineitä tai aineita. Tällaisia ovat esimerkiksi alkoholi, tupakkalain tarkoittamat tupakka ja tupakkatuotteet (myös sähkötupakka ja nuuska), tulentekovälineet, huumausaineet, veitset, ampuma-aseet, airsoft-aseet, spraymaalit ja ilotulitusvälineet.

    Kurinpito
    Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraamuksena voivat olla erilaiset kurinpitokeinot. Perusopetuslaissa on säädetty seuraavista kurinpito- ja ojentamiskeinoista[8]:

    • kasvatuskeskustelu
    • jälki-istunto
    • oppilaan määrääminen poistumaan tai oppilaan poistaminen tilasta
    • oppilaan opetukseen osallistumisen epääminen
    • oppilaan määrääminen tekemään kotitehtäviään
    • siivousvelvoite
    • kirjallinen varoitus
    • määräaikainen erottaminen

    Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkistaa oppilaan tavarat. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa. Rehtori tai opettaja voi käyttää voimakeinoja, mikäli tilanne sen vaatii.

    Opettajalla ja rehtorilla on velvollisuus ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulussa tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.

     

    5. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen

    Järjestyssäännöt on laadittu yhdessä koulun henkilökunnan, oppilaiden ja huoltajien kanssa. Järjestyssäännöistä tiedotetaan vanhemmille Wilmassa ja vanhempainilloissa. Järjestyssäännöt asetetaan nähtäville koulun verkkosivulle. Järjestyssäännöt tarkistetaan koululla tarpeen mukaan ja niihin tehdään tarvittaessa muutoksia ja lisäyksiä. Järjestyssääntöjä muutettaessa ne toimitetaan hyväksyttäväksi Sivistyskeskukseen. Järjestyssääntöjä noudatetaan myös koulun järjestämissä koulun ulkopuolisissa tilaisuuksissa, kuten esimerkiksi retkillä ja leirikoulussa.

    Järjestyssäännöt on hyväksytty 6/2025. Ne ovat voimassa hyväksymispäivästä lähtien toistaiseksi.

    [1] Perusopetuslaki 35 §

    [2] Mobiililaitteella tarkoitetaan kannettavaksi suunniteltua digitaalista laitetta, joka soveltuu tiedon tai median käsittelyyn tai langattoman tiedon siirtoon. Mobiililaite voi olla esimerkiksi puhelin, tabletti, kannettava tietokone, kellopuhelin, älykello tai kuulokkeet. Mobiililaitteiden käytön rajoittaminen kouluissa

    [3] Perusopetuslaki 29 §

    [4] Vahingonkorvauslaki

    [5] Perusopetuslaki 35§-36§

    [6] Perusopetuslaki 29 §

    [7] Vahingonkorvauslaki

    [8] Perusopetuslaki 35§-36§

    • Lucina Hagmanin koulun historia

    Ajatus oman yhteiskoulun saamiseksi Kälviälle syntyi 1950-luvun puolivälissä.

    Toukokuun 16.  päivänä 1957 valtioneuvosto antoi kannatusyhdistykselle luvan ylläpitää Kälviän kunnassa suomenkielistä viisiluokkaista yhteiskoulua. Koulu aloitti ensimmäisen työvuotensa syyskuun 2. päivänä 1957 kahdella alimmalla luokalla oppilasmäärän ollessa II luokalla 35 ja 1 Luokalla 30 oppilasta.

    Syyskuun 29. päivänä 1967 kannatusyhdistyksen vuosikokouksessa tehtiin päätös, että koulu siirtyy kunnan omistukseen. Kesän 1969 aikana valtioneuvosto myönsi luvan koulun muuttamiseen kansakoululaitokseen kuuluvaksi kunnalliseksi keskikouluksi. Sen myötä lukukausimaksut poistuivat, oppikirjat ja koulutarvikkeet saatiin koululta ja kouluruokailu oli oppilaille maksuton.

    Lukuvuonna 1970-71 oli erittäin ahdasta – Kälviän kansalaiskouluun oli liitetty Lohtajan kansalaiskoulu.

    Peruskoulujärjestelmään siirryttiin Keski-Pohjanmaalla 1.8.1974. Sitä ennen käytiin kuntien kesken kova kilpailu, mihin peruskoulun yläasteet sijoitetaan. Ensimmäisessä kaavailussa Kälviä, Lohtaja ja Ullava olisivat muodostaneet yhteisen piirin, sijoituspaikkana Kälviä. Myöhemmin valtioneuvosto ratkaisi asian siten, että Kälviä ja Lohtaja saivat omat yläasteensa ja Ullava kunta jaettiin kahtia koulumatkojen mukaan.  Tuolloin syntyi Kälviän-Ullavan yläaste.

    Vuonna 2002 tehtiin Kälviän koulutuslautakunnalle aloite, joissa esitettiin, että Kälviä-Ullavan yläasteen nimi muutettaisiin Lucina Hagmanin yhteiskouluksi. Aloitteissa esitettiin, että nimenmuutos tehtäisiin vuonna 2003, jolloin tuli kuluneeksi 150 vuotta Lucina Hagmanin syntymästä. Kälviän kunnanvaltuusto vahvisti lukuvuoden 2003-2004 alusta koulun nimeksi Lucina Hagmanin koulu.

    Lucina Hagmanin koulu sai uudet modernit tilat 2015, syyskuun 9. päivänä vietettiin avajaisia.

    Kuka Lucina Hagman?

    Lucina Hagman syntyi Kälviällä ruotsinkieliseen nimismiehen perheeseen v 1853, jossa hän vietti lapsuutensa ensimmäiset 12 vuotta. Kälviäläisessä maalaismiljöössä Lucina oppi suomen kielen, mutta kouluun tyttö ei veljensä Tykon tavoin kovista opinhaluistaan huolimatta päässyt. Opintie aukesi vasta perheen muutettua isän työn perässä Raippaluotoon. Käytyään Vaasassa ruotsalaisen tyttökoulun Lucina hakeutui Jyväskylään seminaariin ja valmistui sieltä 22-vuotiaana opettajaksi.

    Jyväskylässä Lucina tutustui moniin tunnettuihin naisvaikuttajiin, kuten Minna Canthiin ja elämän päämäärät alkoivat hahmottua: loppuelämänsä hän tulisi taistelemaan tyttöjen tasavertaisen koulutuksen ja naisten oikeuksien puolesta. Lucina Hagmanista tulikin yksi maamme eturivin naisvaikuttajista. Hänen keskeinen tavoitteensa oli sukupuolesta riippumattoman yhdenvertaisen koulutuksen toteuttaminen Suomessa.

    Yhteiskouluaatetta Lucina Hagman ajoi tarmolla. Tyttöjen ja poikien yhteiskasvatusta vaatiessaan hän oli aikansa radikaali. Hänen mielestään yhteiskasvatus – tyttöjen ja poikien opetus samassa luokkahuoneessa – oli yhteiskunnan tasapuolisen kehittämisen ehto. Lucina kirjoitti: ”Koivusta ei tule kuusta, vaikka sen kasaa kuusen rinnalla, mutta metsä, jossa ne kasvavat rinnakkain, on kauniimpi.”

    Itse asiassa Lucina Hagman lausui julki peruskoulun keskeiset periaatteet lähes sata vuotta ennen peruskoulua:

    ”Olkoon koulu koko kansa oma, koko kansan palvelija, siis yhtä suuressa määrissä mökkiläisen ja työläisen kuin talonpojan ja virkamiehen ja rahamiehen, ja huomattakoon taaskin, yhtä hyvin naisen kuin miehen.—-Koulu on avattava kaikille, siihen on jokaisen päästä rahatta. Koulu on oleva yksi: – vapaa kaikkien kansalaisten pojille ja tyttärille.”

    Vuonna 1907 Lucina Hagman valittiin Suomen ensimmäiseen eduskuntaan ja hänestä tuli näin yksi Suomen ja itse asiassa koko maailman ensimmäisistä naiskansaedustajista. Kansanedustajana hän vaati erityisesti naisen ja perheen asemaa parantavia uudistuksia, kuten samapalkkaisuutta, naisten hyväksymistä valtiollisiin virkoihin, avioliittolainsäädännön uudistamista ja aviottomien lasten aseman parantamista.

    Kokkolassa liputetaan Lucina Hagmanille 1.9. ja liputuspäivää toivotaan valtakunnallista liputuspäivää.

  • Lucina Hagmanin koulun vanhempainraati on vanhempien oma foorumi, jossa vapaamuotoisesti keskustellaan lastemme koulusta, koulunkäynnistä ja siihen liittyvistä asioista. Kaikki oppilaiden vanhemmat ovat tasavertaisesti lämpimästi tervetulleita. Tässä lyhyesti toiminnasta:

    • vanhempien raadin jäsenten tulee olla kyseisessä koulussa opiskelevan oppilaan vanhempia tai huoltajia.
    • raati kokoontuu muutaman kerran vuodessa
    • raati on vapaamuotoisen keskustelun foorumi. Vanhemmat saavat ajankohtaista tietoa koulun toiminnasta ja koulu suoraa palautetta toiminnastaan.
    • tehtävää ei ole tarkkaan rajattu, eikä sillä ole lakisääteisiä tehtäviä.
    • Keskustelun aiheina ovat vanhempien esille nostamat asiat
    • keskusteluaiheita voi lähettää suoraan raadin puheenjohtajalle tai nostaa asioita keskusteltavaksi kokouksen aikana
    • raati voi tehdä aloitteita koulun rehtorille tai muille kunnallisille toimielimille.
    • kokouksista ei makseta palkkiota.

    Tule mukaan, osallistu kuunteluoppilaana tai aktiivisena toimijana. Tavoitteena on tehdä Lucina Hagmanin koulusta vieläkin parempi paikka lapsillemme! 😊

    Milla Korkiala, puheenjohtaja
    m.korkiala@gmail.com
    040-7703106