Hyppää sisältöön
Ulkoapäin otettu syksyinen kuva Torkinmäen koulusta ja päiväkodista.

Torkinmäen koulu ja päiväkoti

Torkinmäen koulu on noin 400 oppilaan yhtenäiskoulu, joka toimii vuonna 2017 valmistuneessa rakennuksessa. Lisäksi talossamme toimii päiväkoti ja esiopetus.

Torkinmäen koulun ja päiväkodin toimintakulttuurissa painottuu yhteisöllisyys. Yleisopetuksen luokkien lisäksi opetusta järjestetään kolmessa erityisopetuksen  pienryhmässä. Rakennus jakaantuu soluihin, joten kaiken ikäisille löytyy omia kotitiloja talostamme. Koulurakennus ja piha luovat toiminnallemme ja pedagogiikalle hyvät puitteet.

Lapset, oppilaat ja työntekijät tuovat jokainen yhteiseen toimintakulttuuriin oman osuutensa. Johtaminen perustuu jaettuun johtajuuteen ja rakentuu tiimiorganisaation mukaisesti. Torkinmäellä jokainen lapsi, oppilas ja työntekijä on arvokas ja jokaisen vahvuuksia pyritään kunnioittamaan.

Huomioimme lapsiystävällisen -kunnan kehittämistyön toimenpiteet joka päiväisessä arjessa, niin että edistämme lasten ja nuorten osallisuutta ja kuulemista koulun arjessa.

Meillä jokainen on tärkeä.

————————————————-

Torkinmäki School is a unified comprehensive school with approximately 400 students, operating in a building completed in 2017. In addition, the building also houses a daycare center and pre-primary education.

The operational culture at Torkinmäki School and daycare emphasizes community and togetherness. In addition to general education classes, teaching is also provided in three small groups for special education. The building is divided into units, so learners of all ages have their own home spaces within the school. The school building and yard offer an excellent environment for our activities and pedagogy.

Children, students, and staff all contribute their part to the shared operational culture. Leadership is based on distributed leadership and is organized according to a team-based structure. At Torkinmäki, every child, student, and staff member is valued, and everyone’s strengths are respected.

We incorporate the principles of a child-friendly municipality into our everyday practices, promoting the participation and voice of children and young people in daily school life.

With us, everyone matters.

  • Lukuvuosi 2025-2026

    Henkilökunnan sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(at)edu.kokkola.fi

    Hallinto Puhelinnumerot
    Rehtori Hanna Maunumäki  044-7809 631
    Varhaiskasvatuksen johtaja, apulaisrehtori Elina Myllyniemi 044-7809 501
    Apulaisrehtori Enni Veijalainen 050-5633 642
    Apulaisrehtori Heidi Leipälä 040-8065 819
    Koulusihteeri Sari Haapakoski 040-4892 322

     

    Luokat Opettajat Puhelinnumerot
    Esiopetus Satu Helen 040-4892 126
    Esiopetus Jenna Anttonen 040-4892 126
    1A Minnamari Mäkelä 040-4882 767
    2A Niina Harju 040-8068 284
    3A Jussi Häkli
    3B Päivi Salmela 040-4882 757
    4A Susanna Hietaharju 044-7809 301
    4B Marketta Mäenpää-Lahti 040-4882 751
    5A Hanna Tofferi
    5B Johanna Paloranta 044-7809 513
    6A Petri Vainio 040-4882 761
    6B Toni Alamaa 040-4882 758
    7A Minna Haapakoski 040-8068 247
    7B Annika Alajarva 044-7809 897
    8A Tuula Blomqvist 040-4882 765
    8B Jenni Nygård-Martinez 040-4882 765
    9A Piia Martikainen 040-4882 755
    9B Riikka Luostarinen 040-8068 245
    1-3C Jenna Järvelä
    3-6C Marleena Kattilakoski 040-8068 285
    7-9C Kati Aunio 040-8066 025
    Valo 2-6 Markku Hukari
    Valo 7-9 Jenniina Borisov  040-4882 754

     

    Muut opettajat Puhelinnumerot
    Erityisopettaja,
    laaja-alainen
    Ilona Raittila 050-5701 452
    Erityisopettaja,
    laaja-alainen
    Maarit Huusko  040-4882 763
    Erityisopettaja,
    laaja-alainen
    Hanna Väre 040-4882 764
    Englanti 3-5 lkt, ruotsi, käsityö Annika Alajarva 044-7809 897
    Englanti 6-9 lkt, espanja Jenni Nygård-Martinez 040-4882 765
    Ruotsi Tuula Blomqvist 040-4882 766
    Suomen kieli ja kirjallisuus Kati Ingo 040-8068 248
    Matematiikka, fysiikka, kemia Miika Polso 040-8068 246
    Matematiikka, fysiikka, kemia Minna Haapakoski 040-8068 247
    Oppilaanohjaus Marjaana Peltoniemi
    Biologia, maantiede Piia Martikainen 040-4882 755
    Historia, yhteiskuntaoppi, uskonto Heidi Leipälä 040-8065 819
    Kotitalous, ruotsi Riikka Luostarinen 040-8068 245
    Musiikki, käsityö Tomi Pentinpuro 040-8066 026
    Kuvataide Ami Hassinen
    Musiikki, suomi 2. kielenä, ET Tuula Virkkala 040-4892 167
    Käsityö Petri Huhtamäki 044-7095 905
    Liikunta Petri Vainio 040-4882 761
    Liikunta Toni Alamaa 040-4882 758
    Liikunta Jussi Häkli

     

    Koulunkäynninohjaajat
    Angel Cabezaolias /
    Cristina Arrúe Anttila 1.9.-2.12.2025
    Valo 2-6

    Katja Olkkola

    Valo 7-9
    Sami Mattila 1-3C
    Alexander Viertola 1-3C
    Merja Voutilainen 1-3C
    Anne Luomala 3-6C
    Hanna Wikström 3-6C
    Jessica Anttila 7-9C
    Heidi Strömberg 7-9C
    Eveliina Haikara Yleisopetus
    Jonna Niemelä Yleisopetus
    Anne Remes Yleisopetus
    Mari Salminen Yleisopetus

     

    Muu henkilökunta  Puhelinnumerot
    Vahtimestari Torkinmäki Pekka Korhonen 040-8068 249
    Palveluntuottaja Caverion Suomi Oy
    Koulupsykologi Minna Neuvonen 040 806 5996
    Kouluterveydenhoitaja Johanna Leppälä 044-7307 663
    Koulukuraattori Tuija Tuomala 044-7809 382
    Keittiö Jaana Nybacka 040-4892 105
    Iltapäiväkerho, vastuuohjaajat Anne Remes, Anne Luomala 044-7809 898

     

  • Torkinmäen koulussa oppilaita osallistetaan oppilaskuntatoiminnalla, jonka keskeisiä tavoitteita ovat koulun kehittäminen ja sen toimintaan vaikuttaminen sekä kouluviihtyvyyden ja yhteishengen kasvattaminen. Oppilaskuntaa edustavat soluittain muodostetut oppilaskunnan hallitukset, jotka kokoontuvat säännöllisesti ohjaavien opettajien johdolla. Oppilaskunnan hallituksen jäseniä kannustetaan aktiivisesti välittämään tietoa opettajien ja oppilaiden välillä ja tuomaan esille oppilaiden esittämiä toiveita koulun toimintaan liittyen.  

    Hallitustoiminta Torkinmäen koululla tapahtuu soluittain: Satumetsä (luokat 0–2), Lounatuuli (luokat 3–6) sekä Tuulenpesä (7–9) muodostavat omat hallituksensa. Luokat 1–6 valitsevat kaksi edustajaa oppilaskunnan hallitukseen: yhden jäsenen ja yhden varajäsenen. Esiopetuksen oppilaat vierailevat Satumetsän lastenraadin kokouksissa. Luokat 7–9 voivat valita hallitukseen kolme oppilasta per luokka. Kokouksissa edustajat osallistuvat koulun toimintaan kehittämällä sitä eri tavoin, esimerkiksi keksimällä virikkeitä kouluelämään ja jokapäiväiseen työskentelyyn. Hallitus järjestää vuoden aikana myös erilaisia tapahtumia.  

    Oppilaskunnan hallitus ottaa myös kantaa oppilaita ja koulua koskeviin päätöksiin samalla antaen äänen oman luokkansa ajatuksille. Kokouksissa heillä on myös mahdollisuus nostaa esille mahdollisia epäkohtia koulun arjessa. Oppilaskunnan hallituksen ajatukset viedään eteenpäin myös rehtorille, varhaiskasvatuksen johtajalle, luokanopettajille sekä vanhempainraadille. Kouluviihtyvyyttä ja yhteishenkeä oppilaskunnan hallitus kasvattaa järjestämällä erilaisia tapahtumia lukuvuoden aikana, joihin koko koulu yhteisönä osallistuu.   

    Esiopetuksessa lasten osallisuutta pyritään huomioimaan pienryhmätoiminnan ja yhteistoiminnallisen työskentelyn kautta. Kaustarissa toimitaan yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, jossa toimii esioppilas, 1. ja 2. luokkalainen. Osallistuminen päätöksen tekemiseen on tasavertaista.

     


    At Torkinmäki School, students are engaged through student council activities. The main goals of this participation are to develop the school, influence its operations, and enhance school enjoyment and a sense of community. The student council is represented by unit-based (cell-based) student councils, which meet regularly under the guidance of supervising teachers. Members of the student council are actively encouraged to act as a bridge between teachers and students and to bring forward students’ suggestions regarding school activities.

    Student council activities at Torkinmäki School are organized by unit: Satumetsä (grades 0–2), Lounatuuli (grades 3–6), and Tuulenpesä (grades 7–9) each form their own councils. Grades 1–6 elect two representatives to the student council: one member and one deputy. Pre-primary pupils participate by visiting the Satumetsä children’s council meetings. Grades 7–9 can elect up to three students per class to the council. In meetings, representatives contribute to school development in various ways, such as creating ideas to enrich school life and daily activities. The student council also organizes events throughout the year.

    The student council takes a stand on decisions concerning students and the school, giving voice to the opinions and ideas of their classmates. The meetings also provide an opportunity to raise concerns about everyday school life. The student council’s ideas are communicated to the principal, the head of early childhood education, classroom teachers, and the parents’ committee. To improve school spirit and student well-being, the council organizes various events throughout the school year that involve the entire school community.

    In pre-primary education, children’s participation is supported through small group activities and collaborative working methods. In Kaustari, children work in cooperative small groups that include pre-primary pupils as well as 1st and 2nd graders. Participation in decision-making is equal for all.

  • Vanhempainraadin toimintaperiaatteina on:

    • tukea kotia ja koulua niiden pyrkimyksessä luoda lapsille tasapainoinen hyvinvointia ja kehitystä edistävä kasvuympäristö sekä monipuolinen oppimisympäristö
    • edistää oppilaiden ja vanhempien välistä yhteistyötä koulun sekä päiväkodin kanssa ja olla mukana rakentamassa yhteistä kouluyhteisöä
    • tuoda esille perheiden ja oppilaiden näkemyksiä ja kannanottoja koulua ja kasvatustyötä koskevissa asioissa
    • kasvattaa Torkinmäen ja Kaustarin alueen yhteisöllisyyttä koulun ja perheiden kesken ja näin auttaa rakentamaan kaikille turvallinen kouluympäristö
    • rakentaa yhteistyötä koulun kanssa ja toimia yhteistyön edistäjänä oppilaiden, vanhempien sekä koulun välillä

    Vanhempainraadin puheenjohtaja: Ulpu Keränen
    Varapuheenjohtaja: Sanna Määttänen
    Sihteeri: Mervi Mäntylä
    Rahastonhoitaja: Kristiina Kankkonen
    Somevastaava: Jenna Jansson

     


     

    The Operating Principles of the Parent Council

    • To support both home and school in their efforts to provide children with a balanced environment that promotes well-being and development, as well as a diverse learning environment.
    • To promote cooperation between students and parents with the school and daycare, and to contribute to building a shared school community.
    • To voice the perspectives and opinions of families and students on matters concerning the school and educational work.
    • To strengthen the sense of community between families and the school in the Torkinmäki and Kaustari area, helping to create a safe school environment for everyone.
    • To build and promote cooperation between students, parents, and the school.

    Parent Council Chairperson: Ulpu Keränen
    Vice Chairperson: Sanna Määttänen
    Secretary: Mervi Mäntylä
    Treasurer: Kristiina Kankkonen
    Social Media Coordinator: Jenna Jansson

  • Torkinmäellä työskentelee kolme laaja-alaista erityisopettajaa. Lisäksi koululla toimii erityisopetuksen ryhmiä:

    • 1-3C, jossa opiskelee 1.-3. vuosiluokan oppilaita. Osa oppilaista opiskelee kokoaikaisesti ryhmässä, osa oppilaista integroituu osalla oppitunneista yleisopetukseen.  Luokassa toimii erityisluokanopettaja ja kolme koulunkäynninohjaajaa.
    • 3-6C, jossa opiskelee 3.-6. vuosiluokan oppilaita. Oppilaat opiskelevat pääasiassa omassa ryhmässä, yhteistyötä 1-3D -luokan kanssa. Osa oppilaista integroituu yleisopetuksen luokkaan. Luokassa toimii erityisluokanopettaja ja kaksi koulunkäynninohjaajaa.
    • 7-9C, jossa opiskelee 7.-9. -luokan oppilaita. Oppilaat integroituvat yleisopetuksen ryhmiin vaihtelevasti. Luokassa toimivat erityisluokanopettaja ja kaksi koulunkäynninohjaajaa. 

    At Torkinmäki School, three special education teachers with broad expertise support students’ learning. In addition, the school has the following special education groups:

    • 1–3C: This group includes students from grades 1 to 3. Some students study full-time in the group, while others are partially integrated into general education classes for certain subjects. The class is led by a special education teacher and supported by three classroom assistants.
    • 3–6C: This group includes students from grades 3 to 6. Students mainly study within their own group, with some collaboration with the 1–3D class. Some students are also integrated into general education classrooms. The class has a special education teacher and two classroom assistants.
    • 7–9C: This group includes students from grades 7 to 9. Students are integrated into general education groups to varying degrees. The class is led by a special education teacher and supported by two classroom assistants.

Ota yhteyttä