- Koti
- ...
- Perusopetus
- Koulut
- Hakalahden koulu
Hakalahden koulussa turvallinen koulupäivä on toimintamme ydin. Tiedostamme yksilöiden erilaisuuden ja samalla vaalimme jokaisen samanarvoisuutta. Teemme yhdessä, opimme yhdessä ja vaikutamme yhteisiin asioihimme kestävää elämäntapaa kunnioittaen. Toiminnassamme pyrimme koulutyöhön, jossa on aikaa kohdata toinen ihminen ja jossa näkyy ihmisoikeuksien kunnioittaminen.
Koulussamme tärkeää on toiminnallisuus. Opiskelumenetelmät ovat monipuolisia ja vaihtelevia. Hyvä motivaatio koulutyöhön syntyy hyvästä opetuksesta ja siitä, että asioita lähestytään oppilasta kiinnostavista näkökulmista.
Koulun keskeisiin toimintoihin kuuluvat matematiikkaluokat ja liikuntaluokat. Matematiikkaluokilla korostetaan asioiden syvempää pohtimista ja perusteluita. Opiskelussa noudatetaan matematiikkaluokille laadittua opetussuunnitelmaa. Liikuntaluokilla oppilaita kasvatetaan kohti urheilijan polkua, jossa opiskelun ja lisääntyvän harjoittelun yhteensovittamisen tärkeys korostuu.
Koulussamme on 366 yläkoululaista. Yleisopetuksen lisäksi opetusta järjestetään kahdessa pienluokassa (7-9) sekä liikunta- ja matematiikkapainotteisilla luokilla. Päätoimisia opettajia on 31 ja muuta henkilökuntaa 12.
Koulua käydään 5-jaksojärjestelmän mukaisesti. Oppitunnit ovat 56 minuutin pituiset. Lukuvuoden 2024-2025 jaksot ovat:
1. jakso 08.08-27.09.2024
2. jakso 30.9.-22.11.2024
3. jakso 25.11.2024-31.01.2025
4. jakso 03.02.-04.04.2025
5. jakso 07.04.-31.05.2025
-
Rehtori Harri Kangasniemi, 044 7809 685
Apulaisrehtori Leena Hämäläinen, 044 7809 684
Koulusihteeri Marika Harju, 040 8065 120
Oppilaanohjaaja 18.11.2024 – Marjaana Peltoniemi, 044 7809 687
Oppilaanohjaaja Reeta Kotkamaa, 040 4892 197
Henkilökunnan taukotila 040 8065 263, 040 8065 117
Terveydenhoitaja Sari Nissilä, 040 4882 823
Koulukuraattori Sari Rita, 044 780 9124
Talonmies Hannu Kukkola, 044 7809 963
Vahtimestari Pirita Kellomäki, 044 7809 408
Keittiö, 040 8065 115
Erityisopettaja Riitta Relander, 040 8065 119
Erityisopettaja Tom Ingo, 040 4892 233
Erityisopettaja Minna Vuorinen, 040 8050 840
Erityisopettaja Outi Ahola, 044 7809682
Erityisopettaja Marion Perttula 0504732800
Koulunuorisotyöntekijä Elli-Noora Tammiainen, 044 780 9533
Psykiatrinen sairaanhoitaja Tiina Ranta-Panula 0408042996
SÄHKÖPOSTI
Opettajat etunimi.sukunimi@edu.kokkola.fi
Muu henkilökunta etunimi.sukunimi@kokkola.fi
Terveydenhoitaja s.nissila@soite.fi
Kuraattori sari.rita@soite.fi
OPETTAJAT 2023-2024
Kangasniemi Harri, rehtori liikunta
Hämäläinen Leena, apulaisrehtori matematiikka
Aalto Sallamari Matematiikka, fysiikka/ kemia
Ahola Outi erityisopetus
Ahonen Elisa , apulaisrehtori oppilaanohjaus
Anttila Leena koulunkäynninohjaaja
Elo Juha-Heikki liikunta
Haara Anne käsityö
Hassinen Ami kuvataide
Heinua Henrika (virkavapaa) äidinkieli
Hietapakka Reeta äidinkieli
Holmbäck Johanna äidinkieli
Hulkko Justus koulunkäynninohjaaja
Häivälä Saara matematiikka, fysiikka/kemia
Höglund Minna englanti, ruotsi
Ingo Tom erityisopetus
Joentakanen Esko matematiikka, fysiikka/kemia
Jansson Tarja koulunkäynninohjaaja
Kleimola Jyrki historia, terveystieto, liikunta, uskonto, yhteiskuntaoppi
Koivusipilä Tiina saksa, ruotsi, englanti
Kotkamaa Reeta maantieto, biologia, oppilaanohjaus
Kudiabor Maija (virkavapaa) äidinkieli
Laukkanen Tiina biologia, maantieto
Lehojärvi Eira koulunkäynninohjaaja
Lempinen Riitta historia, yhteiskuntaoppi, kuvataide
Lyttinen Lasse koulunkäynninohjaaja
Matturi-Slotte Marja liikunta, terveystieto
Mikkonen Heli biologia, maantieto
Nopanen Mika tekninen työ
Oksanen-Kola Satu ruotsi, englanti
Peltoniemi Henna matematiikka, fysiikka/kemia
Pentinpuro Tomi musiikki
Perttula Marion erityisopetus
Rainio Kaisa biologia, maantieto
Relander Riitta erityisopetus
Rimpioja Taina kotitalous, terveystieto
Sahlgren-Hotakainen Nina kotitalous, terveystieto
Syri-Nieminen Hannele matematiikka, fysiikka/kemia
Urpilainen Kaisa ruotsi, englanti
Vilmunen Jenni äidinkieli
Vuorinen Minna erityisopetus, terveystieto
Ånäs Elise historia, uskonto, yhteiskuntaoppi, ruotsi, elämänkatsomustieto
-
Oppilaskunnasta valitaan vuosittain valtuusto. Tänä vuonna prosessissa on erityisesti painotettu kiinnostusta osallistua aktiivisesti oppilaskunnan toimintaan. Lähtökohtana on Kokkola lapsiystävällinen kaupunki, tuomat pääperiaatteet. Valtuuston jäsenet toimivat äänitorvina oppilaiden ja hallituksen sekä henkilökunnan välillä. Valtuustosta valitaan hallitus, toimihenkilöt ja edustajia kultakin vuosiasteelta. Hallitus suunnittelee ja toimenpanee toimintasuunnitelman.
Toimintasuunnitelma
Syys- ja kevätkokous (yleiskokoukset, joihin kaikki oppilaat osallistuvat)
Taksvärkki 2024, johon osallistuivat 7.-, 8.- ja 9. -luokkalaiset, ilmoitetaan myöhemmin.
Stipendien lahjoitus
Luokkaretki/leirikouluavustukset 9. luokkalaisille
Erilaisia tapahtumia, jotka eivät häiritse normaalia opetusta ja joille on rehtorin lupa (esim. ystävänpäivä ja lasten oikeuksien päivä)
Lausuntojen antaminen oppilaskuntaa koskevissa asioissa
Itäreitin johtokunnan kokouksissa oppilaita edustavat puheenjohtaja ja sihteeri
Kerhotoiminnan kehittäminen oppilaille suunnatun kyselyn kautta -
Vanhempainyhdistys toimii Kokkolassa ns. vanhempainraatina. Hakalahden vanhempainyhdistys kokoontuu 4-5 kertaa vuodessa. Kokoukset ovat keskustelupohjaisia ja ne tapahtuvat yhteistyössä koulun kanssa.
Hakalahden koulun vanhempainraadin puheenjohtaja on lukuvuonna 2023-2024 toiminut Helka Hanhineva sihteerinä toimii Mari Emmes.
Vanhempainraadin toimintaperiaatteena on:
-edistää oppilaiden ja vanhempien välistä yhteistoimintaa
-tukea koteja ja koulua niiden pyrkimyksessä luoda lapsille hyvä oppimisen- ja kasvuympäristö sekä edistää heidän tasapainoista ja monipuolista kehitystään.
-tuoda esille vanhempien kannanottoja koulua ja kasvatustyötä koskevissa kysymyksissä.
-toimia oppilaiden vanhempien yhteistyön edistäjänä ja toimia yhteistyössä koulun kanssa.Kokoontumisajat 2024 tulossa myöhemmin, ilmoittautuminen
-
Hakalahden ja Kiviniityn kouluissa järjestetään painotettua opetusta liikunnassa vuosiluokilla 7-9.
Liikuntapainotteisessa opetuksessa oppilaita kasvatetaan kohti urheilijan polkua, jossa opiskelun ja lisääntyvän harjoittelun yhteensovittamisen tärkeys korostuu. Liikuntapainotteisessa opetuksessa on yksi ylimääräinen liikunnan tunti vuosiluokalla 7 ja vuosiluokkien 8-9 taide- ja taitoaineen valinnaiset tunnit on sijoitettu liikuntaan. Liikuntaopetusta vuosiluokilla 7-9 on yhteensä vähintään 12 vuosiviikkotuntia, jonka lisäksi on valittavana kuusi tuntia muita valinnaisaineita.
Liikuntapainotteiseen opetukseen voivat hakea kaikki Kokkolan perusopetuksen vuosiluokan 6 oppilaat. Oppilas hakee oman reittinsä, Itäreitti (Hakalahti) tai Länsireitti (Kiviniitty), yläkouluun. Koillis- tai Pohjoisreitiltä hakevat ilmoittavat hakulomakkeessa kumpaan kouluun ovat hakeutumassa. Hakijoille järjestetään yhteinen valintakoetilaisuus maaliskuun aikana. Valinta tapahtuu kouluittain valintakokeessa saatujen pisteiden mukaisesti (ensisijainen valinta). Mikäli jommallekummalle liikuntapainotteiselle luokalle on hakijoita enemmän kuin luokalle voidaan oppilaita ottaa ja samaan aikaan toiselle liikuntapainotteiselle luokalle vähemmän hakijoita kuin luokalle voitaisiin ottaa, tarjotaan paikkaa vaille jääneille mahdollisuutta siirtyä toisen alueen liikuntapainotteiselle luokalle valintakokeen tulosten mukaisessa järjestyksessä (toissijainen valinta).
Liikuntapainotteiseen opetukseen valittavista oppilaista päättää sivistyslautakunnan opetuspalvelujen suomenkielinen jaosto. Liikuntapainotteiseen opetukseen osallistuvien oppilaiden enimmäismäärä molemmissa kouluissa on 24 oppilasta. Koulun liikuntapainotteiseen opetukseen valittujen oppilaiden määrä voi vaihdella vuosittain ja opetus toteutetaan joko luokkamuotoisena tai ryhmämuotoisena. Toteutuksessa pyritään hyödyntämään Hakalahden ja Kiviniityn liikuntapainotteisen ryhmän toimintaa samanaikaisesti.
-
Matematiikkaluokilla opiskelu on tavoitteellista ja pitkäjänteistä toimintaa. Oppilaita ohjataan ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Matematiikan opetuksen tavoitteena on oppilaiden myönteisen asenteen tukeminen ja positiivisen minäkuvan löytäminen matematiikan oppijana.
Toimintakulttuurissa keskeistä
Ongelmien ja ratkaisuiden suullinen sanoittaminen ja perusteleminen
Ratkaisujen esittäminen matemaattisin keinoin
Monipuoliset työskentelytavat
o Yksin ja ryhmässä
o Kynällä ja paperilla
o Tietotekniikkaa hyväksi käyttäen
o Vertaistuutorointi
o Ongelmalähtöiset tutkimustehtävätSyventävän ajattelun, loogisen päättelyn sekä ongelmaratkaisutaitojen ja sitkeyden kehittäminen
Pyritään saamaan onnistumisen kokemuksia ja oivaltamisen iloa
Myös matematiikkaluokalla jokaiselle voidaan tarjota tasolleen sopivia tehtäviä. Matematiikassa nopeasti edistyvälle voidaan tarjota lisähaasteita, kuten matematiikkadiplomin suorittaminen.Sisältöpainotukset
Oppilaiden ja opettajan yhdessä valitsemaan aihekokonaisuuteen syvennytään erilaisten projektien ja tehtävien muodossa. Tutkimuskohteena voi olla esimerkiksi
o Prosenttiosaaminen yhteiskunnallisessa kontekstissa
o Tilastollinen tutkimus
o Geometrian sovelluksetTärkeänä pidetään opittujen tietojen soveltamista sekä tulosten mielekkyyden kriittistä tarkastelua.
Valinnaisaineet
Kahdeksannen luokan lyhytvalinnoissa valitaan yksi valinnainen neljän vaihtoehdon joukosta.
Matematiikkaluokan suorittamiseen sisältyy yhdeksännellä luokalla 1 vuosiviikkotunti enemmän matematiikkaa kuin muilla. Tämä toteutetaan valinnaiskurssina. -
Koulullamme työskentelee kaksi laaja-alaista erityisopettajaa, joista toinen on käynyt yhden päivän viikosta Jokilaakson koululla. Lisäksi koulussamme on kaksi erityisluokanopettajaa.
Laaja-alainen erityisopetus on aineopetusta tukevaa eriyttävää opetusta joko samanaikaisopetuksena luokassa tai luokan ulkopuolisena yksilö- tai pienryhmäopetuksena.
Pienluokilla opiskelee oppilaita 7-9. luokilta. Luokan toimintaperiaatteeseen on kuulunut akateemisten taitojen opiskelun lisäksi elämänhallinnan taitojen oppiminen ja selviytyminen itsenäisesti arjen haasteista.
-
Keväällä koulu sekä Kokkolan kaupunki tarjoaa kerhoja mm. käsitöissä, golfissa ja parkourissa. Lisäksi koulu on toteuttanut kerhotoimintana hygieniapassikurssin, jonka läpäisseet oppilaat saavat hygieniapassin.
Välitunti aktiviteettia järjestää Jessika Rasmus Kokkolan Suomen harrastamisen mallista.
Oppilailla on mahdollisuus varata koulun salia koulupäivän jälkeen omaan käyttöön ennen varsinaisen iltakäytön alkamista. Varaus tehdään Sami Keiskille. Oppilailla on oma vastuuhenkilö ja he vastaavat itse toiminnastaan.
-
…
-
-
HUOLTAJILLE TIEDOKSI KOULUSSA TEHTÄVISTÄ HAITALLISISTA JA VAARALLISISTA TÖISTÄ
Sosiaali- ja terveysministeriön esityksestä valtioneuvosto on antanut 15.6.2006 asetuksen (475/2006) nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä. Asetuksen tarkoituksena on tarkentaa lakia (998/1993) nuorista työntekijöistä ja (738/2002) työturvallisuuslakia. Peruskoulussa em. asetus ja lait koskevat erityisesti teknisen työn opetusta sekä fysiikan ja kemian harjoitustöitä sekä työharjoittelua.
Asetuksen mukaan oppilaat voivat seitsemännestä luokasta lähtien opettajan johdolla ja välittömässä valvonnassa tehdä vaarallisia töitä, jos se on opetuksen toteuttamiseksi välttämätöntä ja voidaan tehdä turvallisesti. Työn tekemisen edellytyksenä on kuitenkin, että suojaimet ja työvälineet ovat työntekijälle sopivat ja turvalliset käyttää. Peruskoulun oppilaan huoltajalle on myös etukäteen ilmoitettava ko. vaarallisen työn tekemisestä ja sen perusteista.
Koulumme opetussuunnitelma ja opetusministeriön vahvistamat opetussuunnitelman perusteet määrittävät 7-9 luokilla erityisesti tekniseen työhön ja fysiikan ja kemian harjoitustöihin sellaisia töitä jotka kuuluvat tämän ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Näin on ollut koko peruskoulun olemassaolon ajan. Vain ilmoitusvelvollisuus on uutta.
Mekaanisten vaaratekijöiden aiheuttama erityinen vaara voi olla työskennellessä esim. seuraavilla koneilla ja laitteilla: laserlaitteella, sirkkelillä, pyörösahalla, vannesahalla, höyläkoneella, moottorisahalla, jyrsinkoneella, levyleikkurilla ja muulla vastaavalla konevoimalla toimivalla leikkurilla, pylväsporakoneella, kulmahiomakoneella, metallisorvilla, kaasuhitsaus- ja kaasuleikkauslaitteella, paineilmalla tai vastaavalla toimivalla naulaimella. (STM:n asetus 128/2002 14.2.2002 vaarallisten töiden esimerkkiluettelosta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020128)
Työssä voi olla erityinen kemiallinen vaara, kun altistutaan haitallisessa määrin aineelle tai valmisteelle, joka luokitellaan vaaralliseksi kemikaalilain (744/1989) luettelon mukaisesti, tai nk. syöpävaarallinen aine (asetus 716/2000), esim. lyijy ja sen yhdisteet, asbesti ja myös ympäristön tupakansavu.