- Hem
- Karleby stad
- Intressebevakningsobjekt
- Infrastruktur, trafik och markanvändning
Förutseende och planmässig markanvändning skapar grunden för utvecklingen av stadens livskraft. Under planerings- och planläggningsprocessen beaktas så bra som möjligt stadens tillväxtutsikter, befolkningsutveckling, näringsstruktur samt principerna för en hållbar stadsstruktur. Därtill säkerställs ett tillräckligt tomtutbud för olika näringsgrenars och företagsverksamheters behov.
I samband med förutseende markanvändning planeras och genomförs samtidigt också infrastruktur (t.ex. vatten och energi). Planeringen av dessa ledningar sker parallellt med planläggningen.
-
En underfart för gång- och cykeltrafik förverkligas i samarbete med Trafikledsverket. Underfarten förenar centrum och Kosil och betjänar samtidigt stationsområdets persontrafik (bl.a. säkra förbindelser till plattformarna). Samtidigt görs även parkeringsarrangemang på området.
Tidsplan
- 2020 Allmän planering
- 2023 Intentionsavtal Karleby stad – Trafikledsverket
- 2024 Byggprojektering
- 2025–2026 Förverkligande
Kostnadskalkyl 5,5 M€ (Karleby stads andel)
-
Cirkulationsplatsen förbättrar trafiksäkerheten vid Vasavägen, stationsområdet och Kosil samt gör trafiken smidigare. Med detaljplaneändringen möjliggörs också utvecklingen av Hyvlerigatans område.
Tidsplan
- 2023 Allmän planering av riksväg 8
- 2025 Detaljplaneringen inleds (05/25), gatuplanering
- 2026 Detaljplanen godkänns (09/25)
- 2026–2027 Byggande
Kostnadskalkyl
- 3 M€
-
Leden för gång- och cykeltrafik möjliggör en smidig och säker cykelpendling från centrum till Kronportens område och förbättrar cykelrutten Karleby–Pedersöre. Utöver en ny led för gång- och cykeltrafik byggs en underfart söder om nuvarande järnvägsbro.
Tidsplan
- 2023 Allmän planering
- 2025 Vägplanering och byggplan
- 2026 Förverkligande
Kostnadskalkyl
- 2,4 M€
-
Ett stickspår (ca 4 km) byggs från Karleby till Kronportens område. I och med spåret flyttas trafiken mellan Hamnen och Kronportens industriområde delvis till spårtrafik och andelen tung trafik på huvudvägarna minskar.
Tidsplan
- 2024 Förundersökning
- 2025 Järnvägsplan
- 2026 Förverkligande
Kostnadskalkyl
- 5 M€
-
Trafiksäkerheten förbättras vid anslutningen av Kronobyvägen och RV 8. Utstakningen av Kronobyvägens södra del flyttas ca 100 m norrut jämfört med nuläget och den farliga sneda anslutningen ersätts med en vinkelrät anslutning.
Tidsplan
- 2023 Allmän planering
- 2024 Vägplanering
- 2025–2026 Byggplanering och förverkligande
Kostnadskalkyl
- 0,6 M€
-
Vägavsnittets trafiksäkerhet och förmedlingsförmåga förbättras på de avsnitt som tillhör staden. Projektet förverkligas tillsammans med NTM-centralen. Anslutningar öster om centrum ersätts och en planskild anslutning byggs vid riksväg 28. Bullerhinder byggs till för att minska bullerstörningarna.
Tidsplan
- 2024 Vägplan
- 2029 Byggplan
- 2030–2031 Förverkligande
Kostnadskalkyl
- 1,4 M€ (Karleby stads andel)
-
En lämplig rutt byggs för specialtransporter från riksväg 8 till KIP-området. Förbindelsevägens inverkan på Kvikant by och användningen av Sandskatas rekreationsområde beaktas. Den nya vägen möjliggör också utvecklingen av Sandskata rekreationsområde och bildar en ny rutt för stadstrafik mellan Palmaträsket och Kronporten.
Tidsplan
- 2023 Lokaliseringsplan
- 2025 Vägplan
- 2027 Förverkligande
- 2028 Ibruktagande av vägförbindelsen
Kostnadskalkyl
- 6,5 M€