- Hem
- Karleby stad
- Intressebevakningsobjekt
- Hållbar ekonomi
Kommunernas ekonomiska läge är för närvarande svår. Också Karleby måste trygga stadens ekonomiska hållbarhet i en situation med väsentliga utvecklingsmöjligheter och investeringstryck. Staden koncentrerar sig på att stärka livskraften och att bevara en hållbar skattebas.
-
Det i statsandelsreformen föreslagna förenhetligandet av kraftverkens fastighetsskatt måste slopas. Om det i beräkningen av komplettering av statsandel, vilken utgår från skatteinkomsterna, beaktas alla fastighetsskatter med en andel på 50 procent, förlorar kommunerna drivkraften att främja projekt med förnybar energi.
Jämförelsen av kommunerna i östra Finland och västra Finland måste sluta: det geopolitiska läget har påverkat alla kommuner och den föreslagna reformen kan inte motiveras med regional rättvishet.
Karleby har som mål att bevara principerna för kraftverksbeskattningen i sin tidigare form i statsandelsreformen 2027 och att till social- och hälsovårdsreformen anknutna överföringsposterna avlägsnas från finansieringssystemet.
***
Mål:
Staden anser att principerna för kraftverksbeskattningen bör bevaras i sin tidigare form i statsandelsreformen. Därtill bör de till social- och hälsovårdsreformen anknutna överföringsposterna avlägsnas från finansieringssystemet.
Åtgärd:
Det föreslås att fastighetsskatten för kraftverk förenhetligas i beräkningsgrunderna på så sätt att det i beräkningen av kompletteringen av statsandelen, vilken utgår från skatteinkomsterna, i fortsättningen beaktas alla fastighetsskatter med en andel på 50 procent. Det här avlägsnar kommunernas drivkraft att främja projekt med förnybar energi.
Jämförelsen av öst och väst på riksnivå måste upphöra. Det geopolitiska läget har påverkat både landets östra och västra delar. De föreslagna reformerna kan inte motiveras med rättvishet.
Social- och hälsovårdsposterna måste avlägsnas från systemet så att systemet blir tydligare vad gäller finansieringen av tjänster som kommunerna ansvarar för.
Intressebevakningsobjekt:
- Riksdagsledamöter, ministrar, finansministeriet och Kommunförbundet.
Tidsplan:
- Fr.o.m. 1.1.2025
-
Staten måste säkerställa att sysselsättningstjänster har en tillräcklig finansiering. Tilläggsfinansieringen som kommunerna beviljades våren 2025 i samband med tilläggsbudgeten täcker inte de anslag som AN-byråerna beviljat år 2024. Finansieringen måste motsvara det faktiska servicebehovet.
Karleby har som mål att ansvaret för ordnandet av sysselsättningstjänster, som överfördes underresurserad från staten till kommunerna, inte i fortsättningen får försvaga den kommunala ekonomin. AN-reformen får inte ytterligare försvaga kommunernas finansieringsbas.
***
Mål:
AN-reformen får inte ytterligare försvaga kommunernas finansieringsbas. Tillräcklig finansiering av tjänsterna måste säkerställas i statens budget.
Åtgärd:
De omfattande anslagsbindningarna inriktas på lönesubvention, startpeng och stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen, vilka AN-byråerna har kunnat bevilja år 2024 men vilka inriktas på år 2025.I Mellersta Österbotten innebär det här att kommunerna för dessa tjänster har tillgång till varierande stora anslag för år 2025. I tre kommuner inom området har anslaget överskridits redan innan det inom sysselsättningsområdet har fattats ett enda beslut. AN-byrån har haft tillgång till anslag för tjänster år 2024, men med dessa beslut har man samtidigt bundit finansiering som gäller år 2025 och som kommunerna ansvarar för.
I samband med statens tilläggsbudget våren 2025 säkerställs att tilläggsfinansieringen till kommunerna inriktas på de gjorda bindningarna.
Intressebevakningsobjekt:
- Riksdagsledamöter, ministrar, finansministeriet och Kommunförbundet.
Tidsplan:
- Fr.o.m. 1.1.2025