Fortsätt till innehållet
iltakuva Kokkolan suurteollisuusalueesta
Hannu-Pekka Pukema

Säkerställandet av konkurrenskraften

Karleby är ett av de mest attraktiva investeringsobjekten vad gäller ren omställning. Investeringarna som planerats i Karleby och nya arbetsplatser som uppkommer i regionen i och med dem ställer staden inför ambitiösa tillväxtmål.

 

  • Finland behöver en riksomfattande infrastrukturfond som stödjer finländska industriområdenas konkurrenskraft och attraktion som investeringsobjekt.

    Karleby har som mål att en fond som grundas i samarbete med staten och industrin investerar i industriell infrastruktur i storindustriområden samt belånar investeringsobjekt och regionala industriinfrastrukturbolag.

     

  • Under åren 2020–2030 investerar Karleby stadskoncern över 250 miljoner euro i kritisk infrastruktur. Objekt är bland annat

    • KIP Infra (investeringar 30,8 M€, bl.a. KIP-områdets järnväg, avloppsnät, muddringar)
    • Karleby Hamn (investeringar  45,2 M€, bl.a.  KIP & Kokkola South)
    • Karleby Vatten (investeringar 40 M€, bl.a. vattenbehandlingsanläggningar, sanering av nätverk och nybyggnation)
    • Karleby Energinät (investeringar 37 M€, bl.a. utbyggnad och sanering av elnätsanslutningar)
    • Karleby Energi (investeringar 52 M€)
    • Industriell vattenbehandling (investeringar 40 M€, ny vattenbehandlingsanläggning)
    • Kokkola South (investeringar 11,5 M€, bl.a. förbindelseväg till hamnen, stickspår)

    Med intressebevakning säkerställs att staten deltar i finansieringen av viktiga infrastrukturprojekt som stödjer industrin.

  • Ett fungerande samarbete, informationsförmedling och öppen dialog mellan lokala och statens Invest in-aktörer säkerställs. Stadens egna Invest in-handlingsmodeller och deras beröringspunkter med den industripolitiska strategin och den nationella handlingsmodellen för främjande av investeringar beaktas.

    I Karlebys egen Invest in-handlingsmodell förbereds etableringen av investeringar i regionen med tanke på markanvändning, tillgång till kompetent arbetskraft samt kommunikation och regionmarknadsföring.

     

  • I Finland är man medveten om landskapsflygplatsernas betydelse för landets ekonomiska tillväxt och som möjliggörare av export samt för försörjningsberedskap, hälsovård och militär rörlighet.

    Det säkerställs att Finavias nuvarande täckande flygplatsnätverk kvarstår och att landskapsflygplatsernas flygtrafik upprätthålls samt att det i Trafik 12-planen för åren 2026–2037 inte ingår noteringar som äventyrar nuvarande landskapsflygplatsers roll.

    Regeringen har i sin halvtidsöversyn 2025 godkänt användningen av optionen. Flygtrafiken vid Karleby-Jakobstad flygplats fortsätter i nuvarande omfattning fram till våren 2028.

     

  • Finlands näringsliv och industri är beroende av att sjötransporten fungerar och finns tillgänglig. Farledsavgifterna belastar konkurrenskraften vad gäller Finlands sjölogistik.

    Karleby har som mål att regeringens proposition att halvera farledsavgifterna godkänns. På lång sikt är målet att helt slopa avgifterna.