- Hem
- Karleby stad
- Intressebevakningsobjekt
- Sysselsättning och kompetens
De nya planerade investeringarna i Karlebyområdet ökar väsentligt behovet av arbetskraft. Samtidigt som antalet befolkning i arbetsför ålder minskar och nativiteten sjunker utmanas staden av tillgången till kompetent arbetskraft.
-
Tillräckliga resurser säkerställs för yrkesutbildning och integration.
De planerade nedskärningarna av yrkesutbildning på andra stadiet sänker oåterkalleligt kompetensnivån. Tillgången till kompetent arbetskraft är en viktig förutsättning för att internationella storinvesteringar etableras i regionen. I och med AN25-reformen bör regionerna förbereda sig på investeringar genom att erbjuda tillräcklig och arbetslivsorienterad utbildning.
En del av omsorgsfull integration går ut på att arbetskraft med ett främmande språk ges kompetens som motsvarar det finländska arbetslivets krav.
Karleby har som mål att säkerställa tillräckliga resurser för yrkesutbildning. När utbildning ordnas måste också utbildning på engelska säkerställas. Invandrarnas integration i regionen måste stödjas genom att erbjuda tillräckligt med språkkurser i finska och svenska.
***
Mål:
Säkerställande av yrkesutbildningens roll och omsorgsfullt integrationsarbete.
Åtgärd:
Det finns ett hårt tryck att skära ned på finansieringen av yrkesutbildning, och för närvarande används extern projektfinansiering för kontinuerlig utveckling av verksamheten. Med nuvarande nedskärningar finns det en risk att kompetensnivån sänks oåterkalleligt och att yrkesutbildningens förmåga att producera utbildning minskar. Runt om i världen profileras det finländska arbetslivet som yrkesmässigt och specialiserat. Det är viktigt att kunna hålla fast vid detta varumärke och vår konkurrenskraft. Tillgången till kompetent arbetskraft är en viktig förutsättning för etablering av internationella storinvesteringar i regionen.
I och med AN25-reformen är det skäl att förbereda sig för storinvesteringar genom tillräcklig och arbetslivsorienterad utbildning av arbetssökande kunder samt genom att ge arbetskraft med ett främmande språk kompetens genom utbildning som motsvarar det finländska arbetslivets krav.
Tidsplan:
- Fr.o.m. 1.1.2025
-
Sysselsättningstjänsters kundservicemodell utvecklas på så sätt att den ger större rörelsefrihet i kundarbetet. I den år 2022 förverkligade reformen av arbetssökandens serviceprocess blev processen mera mekanisk, stelare och likriktad jämfört med tidigare. I sin nuvarande form betjänar inte processen kundernas olika servicebehov.
Karleby har som mål att nuvarande stela och mekaniska modell vidareutvecklas. Modellen bör möjliggöra expertprövning och beaktande av kundens behov.
***
Mål:
Sysselsättningstjänsters kundservicemodell borde möjliggöra expertprövning och stöda olika lösningar som stödjer varandra.
Åtgärd:
Arbetssökandens serviceprocess förnyades och den nya kundservicemodellen trädde i kraft 2.5.2022. Kundprocessen blev mera mekanisk, stelare och likriktad jämfört med tidigare. Modellen är stel och överbetjänar personer som bara behöver lite service och underbetjänar personer som behöver mera service.
För att nuvarande modell ska kunna förverkligas på det sätt som lagen förutsätter borde en anställd ha ansvaret för högst ca 40–50 personer. För närvarande har man i och med kommunernas egen resursallokering exempelvis i Mellersta Österbotten kommit till ca 130 kunder per anställd. Ett mekaniskt förverkligande av nuvarande servicemodell kommer att kräva ytterligare resurser av kommunerna för att de ska kunna sköta kundprocessen.
I fortsättningen måste kundservicemodellen utvecklas på så sätt att den ger rörelsefrihet i kundarbetet.
Tidsplan:
- Fr.o.m. 1.1.2025