Fortsätt till innehållet

Mottagare av företagarpriser i Karleby år 2025

Karleby Företagare rf har valt mottagarna av företagarpriser i Karleby år 2025. Företagen och personerna som belönas offentliggjordes på Karleby Företagares företagarfest i Kalahalli under den riksomfattande Företagardagen fredag 5.9.2025 tillsammans med Karleby stad.

Årets företag – Kokkolan Traktorihuolto Sillanpää Oy

Karleby Företagare rf. har valt Kokkolan Traktorihuolto Sillanpää Oy till Årets företag. Företaget grundades 1987 i Karleby. Året då företaget grundades var antalet anställda tre personer, men numera uppgår personalantalet till 14.
Företagets verksamhet har redan i åratal haft en stabil grund, omsättningen har ökat i jämn takt, likaså personalantalet. Soliditeten ligger på en säker nivå och företaget har varje år nått ett positivt rörelseresultat.

Årets unga företagare – Jalmari Ahola och Ilmari Ahola, Walc Oy

Till Årets unga företagare valdes bröderna Jalmari och Ilmari Ahola. Deras företag Walc Oy har lyckats suveränt med att utöka och utveckla sitt resultat och lönsamheten under de senaste åren. Bolaget grundades så sent som år 2022, därför kan man anse att utvecklingen har varit god trots att företaget är ungt.
Det är relativt svårt att välja mottagaren av priset Årets unga företagare, eftersom Företagarna i Finland har som kriterium en ålder på högst 36 år, företaget måste ha varit verksamt i minst tre år och företaget måste ha förutsättningar för kontinuerlig framgång samt en god ekonomi. Därför är det sällsynt att det här priset tilldelas två personer.

Årets ensamföretagare – Camilla Aurén-Raatikainen, Sköna Clara

Årets ensamföretagare Camilla Aurén-Raatikainen har inlett sin verksamhet år 2002 vid Köukarbacken i Karleby. Den första lilla butiken på ca 10 kvadratmeter grundades i ett förråd invid biltaket. Så småningom utvidgades lokalen tack vare många renoveringar och med hjälp av hennes man till en affärslokal på 80 kvadratmeter. Många riktlinjer som verksamheten tagit har under årens lopp varit i strid med traditionell företagsamhet och marknadsföring. Trots detta har företaget strävat efter att erbjuda sina kunder den betjäning de förtjänar, något som Camilla själv beskriver som okomplicerad och lättillgänglig betjäning.