Ett gammalt stålrör från 50-talet fick rörbrott vid Patamäki vattenverk på måndag 1.9. Läckagen kunde stoppas och reparationerna inledas omedelbart. I samband med avstängningen avbröts vattenförsörjningen till Öja, Mesil, Björkhagen, Kilsbäcken och Yxpila i ca en timme (kl. 11.35–12.40).
Det första störningsmeddelandet skickades per SMS till ca 2 800 kunder genast när störningens omfattning klarnade kl. 12.07. När reparationerna framskred och man kunde bedöma hur länge störningen pågår (till kl. 16.00) skickades ett nytt SMS kl. 13.42. Det sista meddelandet skickades kl. 16.33 där det konstaterades att störningen i vattendistributionen har åtgärdats. Karleby Vatten och staden informerar om störningen också på sin webbplats och i sina kanaler på Facebook.
Karleby Vattens förvaltningsexpert Sarianna Saarikettu-Pulkkinen är nöjd med Blue Idea Finlands tjänst för meddelanden vid störningar som varit i bruk i ett drygt år. Via tjänsten kan information om störningar i vattendistributionen sändas per SMS till kommuninvånarna.
”I fortsättningen strävar vi efter att skicka det första störningsmeddelandet ännu snabbare till kunderna. Jämfört med motsvarande omfattande störning i fjol (17.9.2024) har det första störningsmeddelandet skickats till kunderna ca tio minuter snabbare. Mottagningstiden varierar när ett stort antal meddelanden skickas ur systemet. Därför är det viktigt att skicka det första meddelandet som informerar om störningen så snabbt som möjligt”, konstaterar Saarikettu-Pulkkinen.
Om du vill försäkra dig om att du i fortsättningen får information om störningar i vattendistributionen inom ditt område, kan du beställa störningsmeddelandena via länken.
Beställ störningsmeddelanden