KlaRa
KlaRa – utvecklingsprojekt för Karleby spårtrafik och centrumområdet är en helhet som består av flera enskilda projekt. Det medför stora fördelar särskilt för näringslivet som har anknytning till storindustriområdet i Karleby. Dessutom blir trafikeringen smidigare och resekedjorna bättre fungerande och den positiva utvecklingen i Karlebys stadsstruktur främjas.
Ett viktigt projekt i utvecklingen av området kring järnvägsstationen är byggandet av Järnvägstorget. Man har planerat ett mångsidigt centrum för boende, affärsliv och evenemang på området. Kvartersområdets våningsyta har planerats uppgå till 32 000 m². Området för promenadcentrum utvidgas att gälla en del av Järnvägstorget. Bussperrongerna byggs i omedelbar närhet av stationsbyggnaden. Servicen för resenärer förbättras genom att bygga skyddstak för persontrafik och cyklar samt genom att effektivera parkeringen och styrningen av trafiken. En underfartstunnel till perrongen mellan spår och vidare till bangårdens södra del förenar samtidigt Kosil tätare till stadsstrukturen. Också anslutningsparkeringen koncentreras till Kosil.
Det finns ett tydligt behov för åtgärderna inom KlaRa-projektet. Karleby Hamn på storindustriområdet i Karleby är Finlands tredje största allmänna hamn där ca 400 tågvagnar hanteras varje dygn. Efter fördjupningen av farleden ökar trafiken från och till hamnen ytterligare, men tågtrafiken har bara ett spår.
Godstrafiken körs via Karleby järnvägsstation som inom persontrafiken betjänar ett befolkningsunderlag på cirka 200 000 personer. Allt snabbare förbindelser gör tågresor allt populärare, men förhållandena vid Karleby järnvägsstation motsvarar inte alls dagens krav.
En nyckelinvestering är ett dubbelspår som byggs från Karleby järnvägsstation till hamnen och storindustriområdet. I och med det kan huvudbanans två spår utnyttjas maximalt. Också säkerheten i det livligt trafikerade stadsområdet förbättras betydligt med över- och underfartslösningar i anknytning till spårinvesteringen.
Ett dubbelspår från stadskärnan till hamnen möjliggör utvecklingen av järnvägsstationen och dess närmaste område. Person- och godstrafiken får egna spår och persontrafiken får skyddstak, och dessutom uppstår en anslutningspunkt som underlättar resande via personbils-, buss- och tågtrafiken.
En underfart under spåren förtätar stadsstrukturen genom att södra och norra sidan förenas. Samtidigt accelereras den planerade bostadsbyggnationen söder om spåret. I Kosils område planeras också en ny linje som blir fyrfilig för riksväg 8.
Projekthelhetens kostnadskalkyl är ca 50 miljoner euro. Karleby stad och staten står bakom det omfattande projektet.