Fortsätt till innehållet

Årskurs 5 – Hantverk

Kultur, hantverk och hållbar utveckling

  • Mari Mathlin är bildkonstnär och bildkonstpedagog. Hon har jobbat med olika projekt och uppgifter bland annat inom fri bildning, på muséer och i grundskolor, t.ex. med Kultur i skolan-verksamhet. Hon inspireras av att få skapa möjligheter för olika åldersgrupper för att lära tillsammans över ämnes- och konstarternas gränser.

     

    *Kontakta Mari Mathlin (mari.mathlin(a)gmail.com / 040 738 9080) i september och kom överens om lämplig tidpunkt i september-november. Diskutera också närmare om verkstadens innehåll och förberedelser (material etc.).

     

  • I verkstaden skapas ett tygmärke. Verkstaden som anordnas av Mari Mathlin hålls i skolans lokaler.

    Vi bekantar oss med självgjorda tygmärken som hantverk samt med tekniker och material som kan användas. Ytterligare bekantar vi oss med designprocessen (processarbete), broderi och applikation.

    I verkstaden tar vi också upp det att man inte alltid behöver köpa nytt och hur kläder kan fixas eller repareras. Vi lär oss hur gamla textiler kan återanvändas för något nytt, t.ex. ett tygmärke.

    Under verkstaden utövas hållbart tänkande, problemlösning, processarbete, självuttryck, koncentrationsförmåga, grupparbete och kreativitet.

    Samarbetspartnern har möjlighet att delta 2 x 45 min.

     

    Inledning

    Bekanta dig med målen för mångsidig kompetens nedan. (K1, K2, K7)

    Bedöm elevernas förmåga till kreativitet, förståelse för hållbar utveckling, processarbete och nuvarande kunskaper inom handarbete. Vilka färdigheter borde eleverna speciellt öva sig på just nu? Bedöm vilka delar av verkstadens innehåll som skulle vara viktigast just för dina elever.

     

    Mål för mångsidig kompetens

    K1 Förmåga att tänka och lära sig

    Jag använder min fantasi och uppfinningsrikedom i verkstaden och utnyttjar min fantasi i kreativa lösningar.

    K2 Kulturell och kommunikativ kompetens

    Jag litar på mina förmågor

    K7 Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid

    Jag delar med mig av mina tankar och idéer i planeringsskedet

    Jag tar ansvar för mitt eget lärande

    Jag förstår betydelsen av hållbar utveckling för mig själv och miljön

     

  • Alla åtgärder nedan vidtas före verkstaden.

    Individens/gruppens mål

    Gå igenom målen för mångsidig kompetens med eleverna och förklara begreppsspråket: På vilket sätt kan vi använda vår kreativitet för att hitta lösningar som stöder en hållbar framtid? I verkstaden utövar eleverna problemlösning, planering och tekniska kunskaper inom handarbete.

    Sätt upp mål enligt individens/gruppens behov och kunskaper tillsammans med eleverna.

    Beakta elevernas inkluderande roll när mål sätts upp.

    Förberedelser inför verkstaden

    Bekanta er med termerna hållbarhet och återanvändning. Förklara för eleverna varför man inte alltid behöver köpa nytt och varför konsumtion inte stöder hållbar framtid. Poängen är att eleverna förstår varför hållbarhet och återanvändning är viktiga och att var och att en själv har en möjlighet att delta i hållbar livsstil genom egna val och handlingar.

    Bekanta er med termerna designprocess (från idé till färdig produkt), tygmärke, broderi och applikation.

    Bekanta er med hållbar utveckling med hjälp av t.ex. kläders livscykel. Hur kan kläder användas längre och på vilket sätt kan materialet återanvändas / återvinnas till någonting helt annat?

    Fundera på hur man kan fixa och reparera olika textiler. Vilka metoder och tekniker kan man använda?

    Ge eleverna möjligheten att hitta på egna kreativa lösningar. Det kan man göra individuellt eller i grupp, t.ex. på papper i form av en tankekarta, idékarta eller liknande. (Den här delen kan man jobba vidare på före eller efter verkstaden.)

     

    Samla material till verkstaden

    • Gamla jeans (kan vara vilken färg som helst): Färdigt i bitar ca. 15 x 15 cm.
    • Olika återanvändbara tyger (kan vara ett klädesplagg eller mindre/större tygbitar).
    • Lämpligt garn för broderi (bomull, broderitråd).
    • Skissmaterial (15 x 15 cm pappersark: vitt kopieringspapper passar bra, blyerts- och färgpennor, sax, nål, knappnålar).

     

    *Se bilagan för nyttiga webblänkar och övriga källor att bekanta dig med ämnet. Skickas via e-post efter er anmälan.

  • Anvisningar för verksamheten

    *Se bilagan för närmare anvisningar. Skickas via e-post efter er anmälan.

     

    Motivering  Före workshopen

    Hur skulle du reagera och/eller vad skulle du göra om du märkte att ditt klädesplagg gått sönder?

    Anvisa eleverna att fundera och diskutera i grupp. Varför behöver man inte alltid att köpa nytt?

     

    På vilket sätt kan man ge ett nytt liv åt textilerna som är förslitna, trasiga eller som du inte använder mera, t.ex. kläder? På vilket sätt skulle du återanvända t.ex. ett par jeans?

     

    Planering  Före workshopen

    Planera ditt eget tygmärke på papper. Välj materialen enligt skissen, vilka tyg och garn du kommer att använda.

     

    Verksamheten  Under workshopen

    Under verkstaden broderar och applicerar eleverna ett tygmärke enligt skissen de har planerat och tecknat på förhand (före verkstaden). På det här sättet får vi mer tid att jobba med tygmärken under verkstaden.

     

    Tygmärken skapas självständigt i en tillåtande och respektfull miljö. Alla får dela med sig av sina idéer. Vi övar på att lyssna, berätta och ge utrymme för andra att jobba i lugn och ro. Under skapandet uppmuntras egna idéer, kreativ problemlösning, processarbete och koncentrationsförmåga, samtidigt som grunderna i brodering och applikation blir bekanta.

     

    Utvärdering  Under workshopen

    Under arbetets gång ges uppmuntrande respons och vid verkstadens slut går eleverna igenom processen tillsammans med handledaren.

  • Sammanfattande utvärdering

    Diskutera med eleverna om betydelsen av återanvändning och hantverk, och utvärdera helheten.

    Vad lärde sig eleverna om hållbar utveckling och hantverk?

    Hur uppnådde ni individens/gruppens mål som ställdes upp före verkstaden?

    Var och på vilket sätt kunde eleverna i framtiden använda de kunskaper som de lärt sig i verkstaden?

    I vilken textil eller produkt skulle eleverna se deras egna tygmärken, var kunde de placera dom?

     

    Fundera på hur klassen arbetar vidare med temat.

     

    Idéer för fortsatt arbete

    Utforma ett färdigt tygmärke på önskat sätt. Skär det i cirkel, fyrkantig eller triangel.

    Ifall ni har tid och symaskiner i skolan, kan ni sy kanterna av tygmärkena tillsammans.

    Gör en ny version av tygmärket. Försök att använda en annan typ av tyg eller olika tråd. På vilket sätt ändras tygmärket?

    Ni kan testa att använda dubbelsidigt limväv (fi. liimaharso) bakom de färdiga tygmärkena. Då kan man stryka tygmärket direkt ovanpå ett hål i ett klädesplagg.