Fortsätt till innehållet
En lärare och en elev gör en uppgift
Mostphotos

Stöd för lärande och elevvård

Stöd för lärande

Många barn behöver stöd för sitt lärande. Enligt lagen om grundläggande utbildning har eleven rätt att under hela den grundläggande utbildningen få undervisning enligt läroplanen, elevhandledning och tillräckligt stöd för lärande och skolgång genast när behov uppstår.

En elev kan behöva tillfälligt eller långvarigt stöd i studierna och skolgången. Behovet av stöd kan variera från lindrigt till mer omfattande, eller eleven kan behöva flera olika former av stöd samtidigt. Skolan ska ge olika former av stöd enligt svårigheternas karaktär och omfattning.

  • Undervisningsarrangemangen som stöder förutsättningarna för lärande gäller all verksamhet inom den grundläggande utbildningen. Med undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande avses:

    • att ge undervisning som tar hänsyn till elevernas olika behov och förutsättningar samt att differentiera undervisningen
    • att ge språkmedveten undervisning som hjälper eleven att förstå språket i de olika läroämnena och kunskapsområdena
    • att bilda undervisningsgrupper så att målen för undervisningen kan uppnås
    • att använda pedagogiska lösningar som beaktar inte bara de elever som behöver stöd utan också de som studerar enligt målhelheter
    • att läraren har förmåga att tillräckligt väl ta hänsyn till undervisningsgruppens behov och styrkor
    • skolgångshandledare och annan personal som arbetar med eleverna anlitas som stöd för elevernas skolgång och deltagande i undervisningen.
  • Med gruppspecifika stödformer avses gruppspecifika arrangemang som gäller alla elever. De gruppspecifika stödformerna är:

    • allmän stödundervisning som ges av en lärare
    • stödundervisning  i undervisningsspråket som ges av en lärare
    • undervisning som ges av en speciallärare i samband med annan undervisning

    Gruppspecifika stödformer ska ges systematiskt som en del av skolans grundläggande verksamhet under hela läsåret som ett tillägg till undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande.

  • Med elevspecifika stödåtgärder avses:

    • elevspecifik undervisning som ges av en speciallärare delvis i smågrupp och i samband med annan undervisning
    • undervisning som ges av en speciallärare eller specialklasslärare i smågrupper
    • undervisning som ges av en specialklasslärare i en specialklass
    • elevspecifika tolknings- och biträdestjänster samt hjälpmedel som ges eleven med stöd av 31 § 1 mom. i lagen om grundläggande utbildning.

    Elevens lärande och skolgång kan stödjas med både gruppspecifika stödformer och elevspecifika stödåtgärder samtidigt.

  • Teamet för stöd för lärande erbjuder flexibelt stöd för stödbehov som skolgemenskapen, barnet eller vårdnadshavarna upptäckt. Teamet erbjuder konsulterande specialundervisning som  stärker på ett förebyggande sätt och genom pedagogiska medel barns förmåga att klara sig i skolvardagen samt skapar nödvändigt nätverkssamarbete för att stödja barnet, familjen och skolgemenskapen.

    Teamet består av två sakkunniga, två skolgångshandledare och två psykiatriska sjukskötare. Chef för stöd för växande och lärande är teamets chef.

    Mer information: sakkunniga inom stöd för lärande Petra Weckström (tfn 050 4732 204) och Hanna Nygård (tfn 040 8050 827).

  • Flexibel grundläggande utbildning är avsedd för elever i årskurs 8–9 som underpresterar och har svag studiemotivation och för elever som man bedömer riskeras av att bli utslagna från fortsatt utbildning och arbetslivet.

    Syftet med den flexibla grundläggande utbildningen är att stärka elevernas studiemotivation och livskompetens. Förutom att eleverna ska slutföra den grundläggande utbildningens lärokurs får de stöd vid övergången till följande utbildningsstadium och ges färdigheter som behövs för att klara av studierna.

    Undervisningen ordnas som närundervisning i skolan och i form av handledda studier på arbetsplatser och i andra lärmiljöer.

    I Karleby ordnas svenskspråkig flexibel grundläggande utbildning i Donnerska skolan. Mer information ges av skolan.

  • Sjukhusundervisningen är avsedd för barn och unga som får specialiserad sjukvård. Sjukhusskolan betjänar alla skolor och elever inom sjukvårdsdistriktet på lika villkor. Sjukhusundervisningen ordnas på svenska och finska.

    Undervisningen regleras av lag. Elevernas förmåga att gå i skolan och funktionsförmåga varierar stort och det krävs ofta ett beslut om särskilda undervisningsarrangemang enligt 18 § i lagen om grundläggande utbildning för att ordna undervisningen. Eleven behåller sin skolplats i den egna skolan under sjukhusskolperioden.

    Skolans elever kan studera enligt den allmänna läroplanen. De kan också ha en plan för lärande, en individuell plan (IP) eller följa ett studieprogram för årkursintegrerade studier. Mer information från Mariankadun koulu.

Elevvård

I Karleby stad omfattas ca 7 100 barn och unga från förskolan till gymnasiet av elevhälsa. Elevhälsan genomförs i enlighet med lagen om elev- och studerandevård. Elevhälsan ska främst vara förebyggande elevhälsa med generell inriktning som stöder hela läroanstalten. De studerande har dessutom rätt till individuellt inriktad elevhälsa.

Stadens verksamhetsområde inom elev- och studerandevård är tvåspråkigt. Elev- och studerandevård genomförs i samarbete med elevvårdspersonalen i Mellersta Österbottens välfärdsområde så att elevvården bildar en fungerande och sammanhängande helhet för barn och unga.

Elever, studerande och föräldrar kan kontakta skolkuratorer och skolpsykologer via Wilma eller per telefon.

Soites websidor för elevvård och kontaktuppgifter