Fortsätt till innehållet
Två barn med färgrika klossar
Mostphotos

Stöd för utveckling och lärande

Barnets stöd i småbarnspedagogiken

    • Barnet har rätt att få stöd för hens utveckling, lärande eller välbefinnande genast när behovet av stöd framkommer.
    • Stödet är en del av den småbarnspedagogiska verksamheten och planeras utifrån barnets styrkor och stödbehov.
    • Stödet ges i regel i barnets egen grupp och det ordnas flexibelt, dvs. utifrån barnets behov.
    • Stödet planeras och utvärderas i samarbete mellan vårdnadshavarna och personalen.
    • Barnets stöd och mål för verksamheten dokumenteras i barnets plan för småbarnspedagogiken.
    • Barnets stöd och mål följs upp för att se hur stödet hjälper barnet och om målen har nåtts.

I Karleby ordnas stöd på tre nivåer

    • Möjligt för alla barn.
    • Ingår i småbarnspedagogikens vanliga vardag och verksamhet.
    • Stödet ges i barnets grupp.
    • Barnets stöd intensifieras genom att planera stödet.
    • Metoderna för att genomföra stödet utökas eller stärks.
    • Barnet ges flera olika stödåtgärder samtidigt.
    • Stödet är regelbundet.
    • Den starkaste stödformen, ges om det allmänna eller intensifierade stödet inte är tillräckligt.
    • I stödet ingår många olika sätt att hjälpa barnet och olika stödtjänster.
    • Stödet är kontinuerligt och ges på heltid.

I stödet kan ingå

    • tydlig dagsrytm
    • fungerande växelverkan och tydliga sätt att tala eller kommunicera
    • beaktande av vad barnet tycker om och är intresserad av samt barnets styrkor.
    • öka pedagogernas kompetens och färdigheter i hur barnet kan stödjas.
    • mindre gruppstorlek
    • fler vuxna
    • hjälpmedel
    • assistenttjänster: en assistent kan t.ex. hjälpa barnet i olika situationer och med olika uppgifter
    • tolkningstjänster: t.ex. teckenspråk
    • Barnet stöds på olika sätt om hen behöver kontinuerlig vård, omsorg eller hjälp.
    • Barnet kan ges stöd och hjälp i t.ex. hälsorelaterade ärenden.

Stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisningen

I förskoleundervisningen har barnet rätt att få stöd för lärandet och deltagande i gruppen enligt målen för förskoleundervisningen.

    • Undervisningen planeras så att den lämpar sig för olika typer av elever och beaktar deras olika behov och färdigheter.
    • Undervisningen ordnas så att den stödjer barnens lärande.
    • Grupperna fördelas så att läraren kan t.ex. beakta vad barnen behöver och vad de är bra på.
  • Stödet planeras för barngruppen utifrån gruppens behov.

    Barnet får stöd i förskolans vardag som en del av förskoleverksamheten.

    I de gruppspecifika stödformerna ingår

    • allmän stödundervisning
    • stödundervisning i undervisningsspråket
    • undervisning som ges av specialläraren i samband med annan undervisning.
  • Barnet får individuellt stöd om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga för att tillgodose hens behov av stöd.

    Barnspecifikt stöd kan omfatta olika sätt att hjälpa barnet, t.ex.:

    • Regelbundet stöd som ges av specialläraren: Regelbunden undervisning i en smågrupp eller som en del av annan undervisning.
    • Undervisning på heltid i en smågrupp: Barnet undervisas av en speciallärare i en smågrupp under hela förskoletiden.
    • Tolkningstjänster: Barnet får stöd för kommunikationen om hen inte förstår språket eller inte behärskar språket bra.
    • Assistenttjänster: Barnet får hjälp i vardagliga situationer, såsom påklädnad, övergångssituationer och lek.
    • Hjälpmedel: Barnet kan använd t.ex. bilder, kommunikationsenheter eller andra hjälpmedel som underlättar lärandet och deltagandet.

    Plan för genomförande av barnspecifikt stöd i förskoleundervisningen

    • I planen för genomförande av barnspecifikt stöd antecknas hurdant stöd som planeras för barnet. I planen antecknas hurdant stöd barnet får och hur stödet genomförs.
    • Stödets effekter utvärderas regelbundet.

Speciallärare inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning i Karleby

  • Karleby stad har 12 speciallärare inom småbarnspedagogik.
  • I vissa enheter arbetar en speciallärare som delas med den grundläggande utbildningen.
  • En speciallärare från en närliggande skola kan också ge specialundervisning i förskolegruppen.
    • Arbetar med barnen antingen individuellt eller i grupper.
    • Ger råd, handleder och stöder pedagogerna i vardagssituationer och i genomförandet av stödet.
    • Bedömer barnets behov av stöd tillsammans med vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken.
    • Samarbetar med vårdnadshavarna, personalen inom småbarnspedagogiken och andra sakkunniga.
  • Ledande speciallärare inom småbarnspedagogik

    Riitta Sinko
    tfn 040 806 8002
    fornamn.efternamn@kokkola.fi

    Kontaktuppgifter till andra speciallärare inom småbarnspedagogik

    Under enhetens uppgifter hittar du verksamhetsplatsens speciallärare inom småbarnspedagogik eller förskoleundervisning och deras kontaktuppgifter.

    Länk till enhetens uppgifter:

    Förskoleplatser

    Kommunala daghem

    Kommunal familjedagvård

    Servicesedelenheter