- Hem
- Fostran och utbildning
- Småbarnspedagogik
- Stöd för utveckling och lärande
Barnets stöd i småbarnspedagogiken
-
- Barnet har rätt att få stöd för hens utveckling, lärande eller välbefinnande genast när behovet av stöd framkommer.
- Stödet är en del av den småbarnspedagogiska verksamheten och planeras utifrån barnets styrkor och stödbehov.
- Stödet ges i regel i barnets egen grupp och det ordnas flexibelt, dvs. utifrån barnets behov.
-
- Stödet planeras och utvärderas i samarbete mellan vårdnadshavarna och personalen.
-
- Barnets stöd och mål för verksamheten dokumenteras i barnets plan för småbarnspedagogiken.
- Barnets stöd och mål följs upp för att se hur stödet hjälper barnet och om målen har nåtts.
I Karleby ordnas stöd på tre nivåer
-
- Möjligt för alla barn.
- Ingår i småbarnspedagogikens vanliga vardag och verksamhet.
- Stödet ges i barnets grupp.
-
- Barnets stöd intensifieras genom att planera stödet.
- Metoderna för att genomföra stödet utökas eller stärks.
- Barnet ges flera olika stödåtgärder samtidigt.
- Stödet är regelbundet.
-
- Den starkaste stödformen, ges om det allmänna eller intensifierade stödet inte är tillräckligt.
- I stödet ingår många olika sätt att hjälpa barnet och olika stödtjänster.
- Stödet är kontinuerligt och ges på heltid.
I stödet kan ingå
-
- tydlig dagsrytm
- fungerande växelverkan och tydliga sätt att tala eller kommunicera
- beaktande av vad barnet tycker om och är intresserad av samt barnets styrkor.
-
- öka pedagogernas kompetens och färdigheter i hur barnet kan stödjas.
- mindre gruppstorlek
- fler vuxna
- hjälpmedel
- assistenttjänster: en assistent kan t.ex. hjälpa barnet i olika situationer och med olika uppgifter
- tolkningstjänster: t.ex. teckenspråk
-
- Barnet stöds på olika sätt om hen behöver kontinuerlig vård, omsorg eller hjälp.
- Barnet kan ges stöd och hjälp i t.ex. hälsorelaterade ärenden.
Stöd för lärande och deltagande i förskoleundervisningen
I förskoleundervisningen har barnet rätt att få stöd för lärandet och deltagande i gruppen enligt målen för förskoleundervisningen.
-
- Undervisningen planeras så att den lämpar sig för olika typer av elever och beaktar deras olika behov och färdigheter.
- Undervisningen ordnas så att den stödjer barnens lärande.
- Grupperna fördelas så att läraren kan t.ex. beakta vad barnen behöver och vad de är bra på.
-
Stödet planeras för barngruppen utifrån gruppens behov.
Barnet får stöd i förskolans vardag som en del av förskoleverksamheten.
I de gruppspecifika stödformerna ingår
- allmän stödundervisning
- stödundervisning i undervisningsspråket
- undervisning som ges av specialläraren i samband med annan undervisning.
-
Barnet får individuellt stöd om de gruppspecifika stödformerna inte är tillräckliga för att tillgodose hens behov av stöd.
Barnspecifikt stöd kan omfatta olika sätt att hjälpa barnet, t.ex.:
- Regelbundet stöd som ges av specialläraren: Regelbunden undervisning i en smågrupp eller som en del av annan undervisning.
- Undervisning på heltid i en smågrupp: Barnet undervisas av en speciallärare i en smågrupp under hela förskoletiden.
- Tolkningstjänster: Barnet får stöd för kommunikationen om hen inte förstår språket eller inte behärskar språket bra.
- Assistenttjänster: Barnet får hjälp i vardagliga situationer, såsom påklädnad, övergångssituationer och lek.
- Hjälpmedel: Barnet kan använd t.ex. bilder, kommunikationsenheter eller andra hjälpmedel som underlättar lärandet och deltagandet.
Plan för genomförande av barnspecifikt stöd i förskoleundervisningen
- I planen för genomförande av barnspecifikt stöd antecknas hurdant stöd som planeras för barnet. I planen antecknas hurdant stöd barnet får och hur stödet genomförs.
- Stödets effekter utvärderas regelbundet.
Speciallärare inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning i Karleby
- Karleby stad har 12 speciallärare inom småbarnspedagogik.
- I vissa enheter arbetar en speciallärare som delas med den grundläggande utbildningen.
- En speciallärare från en närliggande skola kan också ge specialundervisning i förskolegruppen.
-
- Arbetar med barnen antingen individuellt eller i grupper.
- Ger råd, handleder och stöder pedagogerna i vardagssituationer och i genomförandet av stödet.
- Bedömer barnets behov av stöd tillsammans med vårdnadshavarna och personalen inom småbarnspedagogiken.
- Samarbetar med vårdnadshavarna, personalen inom småbarnspedagogiken och andra sakkunniga.
-
Ledande speciallärare inom småbarnspedagogik
Riitta Sinko
tfn 040 806 8002
fornamn.efternamn@kokkola.fiKontaktuppgifter till andra speciallärare inom småbarnspedagogik
Under enhetens uppgifter hittar du verksamhetsplatsens speciallärare inom småbarnspedagogik eller förskoleundervisning och deras kontaktuppgifter.
Länk till enhetens uppgifter: