Fortsätt till innehållet

Escape room med temat Alma Hongell (under arbete)

  • Den digitala tidsresan i escape room-format är utarbetad av Österbottens barnkulturnätverk BARK i samarbete med K.H. Renlunds museum. Detta program är ett ämnesövergripande program, utarbetat med material från K.H.Renlunds museum och arkiv samt andra sjöhistoriska arkiv.

    Lärmiljön

    Programmet är digitalt och kan göras när det passar in i klass 7:s undervisning i historia. Spelet kan spelas på dator och surfplatta utan att någon skild programvara behöver laddas ner.

    Partners

    Österbottens barnkulturnätverk Bark är ett av landets 35 barnkulturcenter, vars uppdrag är att främja barnkultur från Kristinestad till Karleby. Bark administreras av Österbottens förbund och har en tvåspråkig verksamhet. Bark är specialiserade på kulturarvspedagogik, men gör även program inom dans, konst, musik, ordkonst och andra barnkultursatsningar. Läs mer: https://bark.pohjanmaa.fi/sv/

    K.H.Renlunds museum har uppkallats efter Karl Herman Renlund (1850–1908), som i sitt testamente donerade födelsestaden Gamlakarleby en konstsamling samt personliga föremål. Staden beslöt 1909 grunda ett museum utgående från konstsamlingen. Numera består museets samlingar utöver Renlunds samling också av andra konst- och kulturhistoriska samlingar. Som regionalt ansvarsmuseum fungerar K.H.Renlunds museum som sakkunnigmyndighet för byggd kulturmiljö och arkeologi, främjar museiarbete på landskapsnivå samt det regionala konstmuseiarbetet. Museet värnar tillsammans med lokala aktörer inom konst och hembygdsarbete om Mellersta Österbottens eget kulturarv.

    Läs mer: https://www.kokkola.fi/sv/fritid/museer/k-h-renlunds-museum/

  • Målet är att väcka elevernas intresse för ett kulturarv och historia via en spännande historia, som nu presenteras digitalt och i ett engagerande escape room format. Escape roomets uppgifter presenteras i olika format; text, audio och video och gör på detta sätt historien tillgänglig.

    Målet är också att reflektera över resande då och nu.

  • Speltiden är ca 30-45 minuter. Du kan som lärare spela igenom spelet en gång först, så att du vet vad som händer, vad som behandlas och hur detta på bästa sätt passar in i din undervisning.  Escape roomet rekommenderas spelas parvis, men kan även spelas i grupp eller enskilt i klassen. Det är bra att ha papper och penna tillgängligt. Titta igenom introduktionsfilmen tillsammans med klassen innan ni börjar spelet i mindre grupper.

  • Tidsresan behandlar den händelserika sjöresan med skeppet Melusine som påbörjar 1894. Som kapten på båten finns Gustaf Hongell från Karleby. Hans fru Alma är också med på färden och skriver brev och kort till barnen hemma. Resan blir dramatisk med stormar, sjukdomar och död, men genom Almas brev och dagbok får man också ta del av exotiska platser med många språk och seder.

    Vad är det som händer på färden..? Kom med och spela!

    Tidsresan räcker ca 30-45 minuter.