I Karleby ges omfattande undervisning på två språk i två olika program. Det ena av dessa program är svensk språkbadsundervisning och det andra omfattande undervisning på två språk i engelska. Båda programmen har erbjudits i Karleby redan från början av 1990-talet och de har elevernas funktionella tvåspråkighet som mål.
I Karleby är svensk språkbadsundervisning och omfattande undervisning i två språk på engelska avsedda för barn vilkas modersmål är finska eller vilka har goda kunskaper i finska.
I Karleby inleds den tvåspråkiga undervisningen som 5-åring och fortsätter under hela den grundläggande utbildningen. Om vårdnadshavarna vill att deras barn ska delta i tvåspråkig undervisning ska de ansöka om en plats inom tvåspråkig småbarnspedagogik det år barnet fyller 5 år. Ansökningstiden till den tvåspråkiga småbarnspedagogiken infaller varje år i februari. (Ansökan till småbarnspedagogik på två språk).
Inom både den svenska språkbadsundervisningen och den omfattande undervisningen på engelska inleder en grupp per årskurs årligen. Till varje grupp antas högst 21 barn. Undervisningen fortsätter enligt läroplan av undervisning på två språk ända till årskurs 9.
Den tvåspråkiga undervisningsstigen i Karleby
- Gruppen för femåriga barn inom svensk- och engelskspråkig småbarnspedagogik verkar på daghemmet Pikiruukki på Falandersgatan.
- Förskolegruppen för sexåriga barn med svenska och engelska som undervisningsspråk finns i Hollihaka skolas lokaler.
- Undervisningen i svensk språkbad och omfattande undervisning på engelska i årskurserna 1–6 ordnas i Hollihaka skola.
- Undervisningen i svensk språkbad och omfattande undervisning på engelska i årskurserna 7–9 ordnas i Kiviniitty skola.
I Karleby följer man både i svenskt språkbad och i omfattande undervisning på engelska s.k. modellen för tidigt fullständigt språkbad. Enligt modellen är språkbadsspråkets eller målspråkets andel nästan 100 procent inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen får barnet fritt använda sitt modersmål men hen uppmuntras att så småningom använda språkbadsspråket. Verksamheten är barncentrerat och full av aktiviteter. För barnen skapas mångsidiga situationer för språkanvändning exempelvis genom sång, ramsor, sagor och lek.
I årskurs 1 och 2 sker så gott som all undervisning på svenska eller engelska. Eleverna lär sig att läsa och skriva på språkbadsspråket (svenska) eller målspråket (engelska). Vi uppmuntrar eleverna att använda språkbadsspråket/målspråket men tillåter användningen av modersmålet så länge eleven behöver det. Lärare i tvåspråkiga klasser använder bara ett språk med sina elever.
Från årskurs 3 och uppåt minskar undervisningen i svenska eller engelska gradvis. I årskurserna 5 och 6 ges ungefär hälften av undervisningen på finska och hälften på svenska eller engelska.
I årskurserna 7–9 i svenskt språkbad ges undervisning till ca 50 procent på svenska och i den omfattande undervisningen på engelska ges undervisning till ca 25 procent på engelska.